Kategorier
Aktuelt: Allment

Visuell selvpresentasjon

Mennesker presenterer seg selv – hele tiden. Hvilken situasjon man befinner seg i, hvem man er med og hvor man er er faktorer som påvirker folks selvpresentasjon. Folk tilpasser hva de sier og hvordan de oppfører seg i henhold til hvem tilskueren er. Tilpasningene trenger ikke nødvendigvis være store, men ideen er at folk ikke oppfører seg likt mot alle. En persons bestemor og bestevenn får ulik grad av fortrolighet og man møter dem gjerne i ulike settinger. Når det gjelder visuell selvpresentasjon så går det altså på hvordan folk ser ut. Hvilke klær går man i? Følger man en kleskode? Hvilke ansiktsuttrykk har man og lignende.

Ute i den fysiske verden kan det være til tider vanskelig å ha full kontroll på egen selvpresentasjon. Det er ikke alltid man har kontroll på hvem man møter og i hvilken setting. Har man på seg en karakteristisk jobbuniform på butikken vil folk gjerne oppleve at vedkommende ikke helt er i ‘sivil’. Vedkommende som har på seg uniformen vil kanskje også være mer selvbevisst og ikke ønske å sette bedriften i dårlig lys.

Selfie

Bilde fra Flickr: Paško Tomić

Selvpresentasjon på sosiale medier
På internett har man en helt annen kontroll over egen selvpresentasjon enn ute i den fysiske verden. På kanaler som Facebook, Instagram og blogger har man mulighet til å velge et nøye utvalgt selv å presentere for sitt publikum, venner og følgere. Ofte hører man at folk opplever at folk bare presenterer glansbilder av seg selv. At man får servert urealistiske og perfekte bilder og beskrivelser fra menneskers liv. Det er derimot viktig å huske at mennesker generelt ønsker at folk skal få et godt inntrykk av dem. Mennesker liker å bli likt. Det å fokusere på positive hendelser og publisere fine bilder av seg selv på nett bygger på samme tankegang. Folk ønsker å vise frem sine beste sider og kontrollen sosiale medier gir brukeren til å selv velge bilder som presenterer livet deres på nett, gjør at folk gjerne går for det de selv opplever som bra.

 

[…]

Legg igjen en kommentar