Ymse informasjon

Fotballens negative utvikling

Jeg er et sportsmenneske. Det innebærer at jeg interesserer meg over gjennomsnittet for sport. Helgens sprint i skiskyting og den ukentlige kampen med mitt favorittlag i Premier League utmerker seg som personlige høydepunkter hver uke. Dette baserer seg på en oppvekst der jeg til stadighet var å finne foran fjernsynet, tittende på diverse sportsbegivenheter. Det man eksponeres for i tidlig i livet vil nødvendigvis prege en senere i livet – enten det er med positivt eller negativt fortegn.

For min del utviklet det seg til en brennende interesse for sport. Favoritter hva gjelder sportslige begivenheter har eksempelvis vært å se fotballkamper. Spenningen før kamp, atmosfæren på stadion og grublingen på hvilken midtbanekonstellasjon som vil egne seg best er aspekter som har bidratt til at lidenskapen for spillet har blitt vedlikeholdt i en årrekke. Det som imidlertid smerter meg er den kommersielle utviklingen vi har sett etter årtusenskiftet. Etter at styrtrike sjeiker med eierinteresser gjorde sitt inntog på fotballmarkedet har internasjonal toppfotball gjennomgått en totalforvandling. Jeg mener, nokså konservativt, at det bør finnes restriksjoner som forhindrer at kommersielle aktører med sine enorme innskudd truer fotballens opprinnelige sjarme. Er ikke noe av poenget at de som spiller best fotball vinner, snarere enn de som har midlene til å kjøpe verdens beste spillere? Lar ikke folk seg imponere mer av klubbene som utvikler egne spillere til å bli verdensstjerner enn av de som kjøper verdensklassespillere i hver posisjon for summer i milliardklassen? Smak på det. Milliarder.

Toppfotballen har utviklet seg til å bli et sirkus uten sidestykke. Kroneksemplet på et lag som utvikler egne spillere til verdensstjerner er Manchester United-laget som på 1990-tallet spilte seg til the treble. Stammen i laget var spillere som gikk gradene i klubben for senere å oppnå enorm suksess. Vil vi se noe lignende igjen? Neppe. Utviklingen viser ingen tegn til stagnasjon. Det økonomiske presset i hver enkelt klubb øker parallelt med at nye aktører gjør seg gjeldende som investorer. Det er vanskelig å se hvor dette skal ende.