Kategorier
Ymse informasjon

Er det mulig å forberede seg på kriser?

Undersøkelser hevder krisekommunikasjon blir møtt med urealistisk optimisme. Hvordan er dette mulig når ringvirkningene av dårlig håndtering av kriser kan få alvorlige konsekvenser for selskapet, enkelt individer og samfunnet i sin helhet?

 

krisekomm1

Urealistisk optimisme

Ragnhild Silkoset hevder at norske bedrifter er urealistisk optimistiske i forhold til egen krisehåndtering. Dette utsagnet støttes av en undersøkelse om krisehåndtering foretatt blant 202 norske bedrifter i ulike bransjer. Resultater viser at kun en tredjedel av bedriftene har etablert eget kriseteam. I tillegg til dette oppgir kun halvparten av intervjupersonene at de har god kunnskap om krisehåndtering. Dessuten fremkommer det at bedriftene mangler de verktøy som skal til for a sikre dette på en effektiv måte.

 

Forberedelser og krav

Nøkkelen til god krisekommunikasjon er planlegging og forberedelse. Det gjelder å etablere en god organisasjonskultur med gode kommunikasjonsmedarbeidere. Alle selskaper uavhengig av hvilken sektor de operer i er like utsatt og sårbare og blir tvunget til å finne alternative måter å takle dette på. Medarbeiderne må imidlertid forholde seg til ulike sett av regler, krav og reguleringer. I privat sektor stilles særlig krav til informasjons- og kommunikasjonsarbeidet i forholdet til eierne og innsideinformasjon. Et eksempel er at børsnoterte selskaper er forpliktet til å gi lik tilgang til korrekt og utfyllende informasjon samtidig til aksjonærer og markedet. God informasjonspolicy og en klar politikk for investorrelasjoner vil sikre at målene oppfylles.

 

Sosiale medier

Dagens informasjonssamfunn har ført til at sosiale medier har fått ny betydning. I en krisesituasjon kan det by på utfordringer. Ny teknologi og sosiale medier kan også skape nye muligheter, derfor er det viktig å ta dette til etterretning i utforming av beredskapsplaner og robuste strategier for krisekommunikasjon. Det er viktig at ledelsen i virksomheten klarer å håndtere media ved effektiv og god kommunikasjon slik at skadevirkningene reduseres i omfang. Viktigheten av dette er kritisk for å forhindre at en ny informasjonskrise skapes i kjølvannet av selve krisen og gir inntrykk av at den egentlige krisen ikke mestres ordentlig.

krisekomm2

Deepwater Horizon og In Amenas

Fra privat sektor trekkes det frem to eksempler på god og sviktende krisekommunikasjon. I 2010 eksploderte oljeplattformen, Deepwater Horizon i Mexicogolfen. På samme tid reiste topplederen i BP på yacht-race ferie. Miljøkrisen vokste i omfang og 11 ansatte hadde omkommet på dette tidspunktet. To dager etter eksplosjonen sank plattformen. Ulykken var av omfattende karakter, men det var ringvirkningene av topplederens handlinger som førte til at BP gikk på nok en smell – dårlig omdømme og økning i støynivå.

 

Statoil har på en annen side vist god gjennomføring av krisekommunikasjon i håndteringen av In Amenas. Topplederens tilstedeværelse, handlekraft og evne til å vise empati med de forulykkede innenfor Statoils rammer fikk sterkt gjennomslag. Pårørende ble prioritert først ved tilgang på ny informasjon, i tillegg til at Statoil kun gikk ut med verifisert informasjon. Informasjonsflyten var også koordinert med norske myndigheter og BP.

krisekomm3

 

Tre praktiske råd å ta med på veien

Kriser er ikke til å unngå og vanskelig å forberede seg på uavhengig av omfang og karakter. For fremtiden kan det være verdt å merke seg Silkoset og Unsgaards tre praktiske råd til norske bedrifter:

 

  1. Ledelsen må bruke tid og ressurser på å etablere tiltak som helt konkret tar for seg hva som skal gjøres under en krise.
  2. Bedriften må iverksette et system for kontinuerlig overvåking av eksterne og interne kilder for å oppdage potensielle kilder.
  3. Lederne må prioritere tid og ressurser på å forberede seg for kriser.

 

 

Kilder:

Skrevet av Malin Blomberg

 

 

Legg igjen en kommentar