Kategorier
Ymse informasjon

Etterlengtet jobbtilbud ved hjelp av Facebook

Jørgen (22) så seg lei av å få avslag på tradisjonelle søknader, og bestemte seg for å tenke i nye baner

Historien om 22 år gamle Jørgen fra Steinkjer fikk forrige uke stor oppmerksomhet. Etter flere år med jobbsøking uten hell, bestemte han seg for å legge ut en søknad på sin private Facebook-profil, og innlegget ble delt av over 8000 personer i løpet av en dag. I innleget skriver Jørgen at han til tross for sine 140 cm høyde, har bestått yrkessjåførskole og tatt førerkort for lastebil, ved hjelp av tilpasninger for sin høyde. Drømmen om å bli lastebilsjåfør fortsatte med andre ord å spire.

I løpet av de siste par årene og Facebooks veletablerte rolle i samfunnet, har vi sett flere eksempler på innlegg som har fått enorm respons via delinger, kommentarer og «likes». Det har satt konseptet «nettvett» på spissen da en slik delingskultur både kan være på godt og vondt. For Jørgens del, som skrev en post der han fortalte at han søkte jobb, ble det en lykkelig slutt. Historien endte med at et selskap tilbudte han en fulltidsstilling som lastebilsjåfør, fordi de hadde sett søknaden hans via Facebook.

Å markedsføre seg selv via sosiale medier er ingen nyhet lengre, og flere selskap og forretninger bruker både Facebook og Instragram mye. Spesielt rundt høytider som jul og påske, der det settes i gang konkurranser der du deltar med å dele deres poster og dermed er en stor bidragsyter til markedsføring uten at du kanskje er helt bevisst over det.

Legg igjen en kommentar