Kategorier
Aktuelt: Allment

Sjiraffspråket kan avhjelpe konflikt

elisabeth_andreassen

Elisabeth Andreassen(her fremst i bildet) påpeker at det er strategisk å bruke sjiraffspråket i konflikt. Hun kaller kommunikasjon som tar utgangspunkt i personlige behov og følelser for sjiraffspråket.

Av Magnhild Rommetveit Fivelstad

Dialog og Konflikthåndtering
Elisabeth fortalte om sjiraffspråket da hun holdt kurset Dialog og Konflikthåndtering. Kurset var en del av mange forskjellige kurs under BRO 2015. BRO står for Bergen Røde Kors Opplæring og er en helg som er arrangert av frivillige for frivillige. Den ble avholdt på Scandic Neptun Hotel i Bergen 14. og 15. februar og var en suksess.

De ulike kursene hadde forskjellige mål og ble holdt av kunnskapsrike, frivillige kursholdere.

-Kurset i Dialog og konflikthåndtering har som målsetning å gi deltagerne noen verktøy til å håndtere konfliktsituasjoner. Et av disse verktøyene er det såkalte sjiraff-språket, forteller Elisabeth engasjert.

Utgangspunktet for dette språket er hentet fra Marshall Rosenbergs kommunikasjonsmodell. Hans kommunikasjonsmodell er blant annet kalt sjiaffspråk og ikke-voldelig kommunikasjon.

-Med fokus på dine egne behov og bruk av personlig jeg-form kan du unnvike angripende formuleringer, som lett oppstår ved bruk av du-form. Det er også lurt å holde seg unna formuleringer, som alltid og aldri, sier kursholder.
Den riktige måten å formulere seg på kan dempe konfliktnivået.

Elisabeth har tidligere vært leder for Døråpner- prosjektet innenfor Røde Kors og vektlegger betydningen av mellommenneskelig kommunikasjon. Dette er et tilbud blant annet for de, som har vært innsatt i fengsel.
-Det er sentralt med god kommunikasjon i Røde Kors-sammenheng, men også i det hverdagslige liv.

Andre kommunikasjonsverktøy
Elisabeth presenterer en stegvis modell for hvordan en bør kommunisere empatisk i en konflikt. Oppsummert er det fire ulike trinn: Observasjon, følelser, behov og ønsker.
-Legg fram fakta først. Unngå tolkninger. Det blir fort diskusjon om en starter med tolkninger. Deretter fortell hva du føler og hva du har behov for. Til slutt beskriv hvilke ønsker du har for å få dekket dette behovet, forklarer hun.

Det er flere gruppeøvelser for kursets deltagere fra hverdagsliv og Røde Kors-sammenheng. Dette bidrar til at kurset kan være praktisk og nyttig.

Tilfredse deltagere
Det var mange fornøyde deltagere etter kurset. To av dem var frivillige Ida Borgen og Eli Brandås.
-Jeg fikk konkrete tips for å hindre konflikter i dette kurset, forteller Ida Borgen. Hun er med i EVA, som skal hjelpe kvinner med minoritetsbakgrunn i en utfordrende situasjon.
-Vi lærte hvordan en skal løse konflikter på en konstruktiv måte og steg for steg, avslutter Eli Brandås. Hun er aktiv som flyktningguide i Røde Kors.

Hvis du vil lese mer om BRO 2015 og de mange ulike kursene kan du gå inn på https://www.rodekors.no/distriktsider/hordaland/aktuelt-og-nyheter/

Legg igjen en kommentar