NHH’s valgvake – For studentene, men hvor var de?

Foto: Terese Samuelsen

– Bli med da, det er gratis mat! sa venninna mi over kaffekoppen.

Slik ble jeg overbevist om å bli med på NHH’s valgvake mandag 12. september. Ingen plakater, ingen observerte invitasjoner via sosiale medier. Men med ble jeg.

Etter å ha busset opp til NHH ble vi møtt av blide arrangører i døra og vist ned til «Klubben»- en av NHH’s internbarer. Her fant vi valgvaken, i et lunt lokale med lav takhøyde og høy forekomst av sofagrupper. Etter å ha ankommet «moteriktig sent» forventet vi noe i retning av stinn brakke og høylydt diskusjon, men ble i stedet møtt med et tjuetalls rolige studenter fint spredt ut i lokalet. En storskjerm og to mindre skjermer formidlet det som var verdt å vite om valget, mens baren kunne by på billig snacks og gratis brus.

Foto: Terese Samuelsen

Utover kvelden kom det flere studenter innom, og stemninga tok seg opp. Da gratis (og særdeles god) thai- tapas fra restauranten Kroathai etterhvert ankom, steg humøret ytterligere. Fortsatt var det godt med armplass, og enkelte fremmøtte dro fram kalkulatoren og satt seg til med hjemmeleksene. Andre viste heldigvis mer engasjement, og det oppsto etterhvert flere debatter der fordommer om politisk ståsted i sentrum vs. på NHH ble konfrontert.

Etter noen timer med valgprognoser og dessert i form av en enorm mengde eksotisk frukt og mer brus, begynte folk å forlate lokalet. Vi ble sittende, kun med pensumgutta som selskap, og besluttet derfor at det var på tide å returnere til sentrum for å spore opp Studentsenterets deltakere.

Valgvaken på NHH var et fint arrangement, med de fleste elementene for å dekke studenters behov tilstede. På tross av en noe rolig start, ble det etterhvert en veldig god stemning blant de fremmøtte. Når det kom til spredning av informasjon og markedsføring falt de litt igjennom, men med det store arrangementet på Studentsenteret kan det også skyldes sterk konkurranse fra en mer sentrumsnær aktør.