Kaffemonopol

CC by flickr.com/Roger Price

SiBs monopol på kaffe skaper irritasjon for mang en trøtt, sliten og fattig student.

SiB er studentenes kilde for husly, helse, forelesningssnacks, og ikke minst kaffe.

Det er tidlig om morgenen, ansiktet sitter så vidt fast i hodet, og forelesningene banker på døren. Du trenger kaffe. Studenter drikker mye kaffe, og dette vet Studentsamskipnaden godt. SiB har nemlig monopol på kafédrift ved lærestedene i Bergen, og det koster deg skjorta å gjøre deg klar for dagens undervisning.

Selv betalte jeg nettopp 27,- for en cappuccino av typen selvbetjent automat-kaffe, som enkelte steder ikke koster mer en snaue tyggispakken for å nyte. Slike alternativer må man se langt etter, spesielt om man befinner seg på høyden, og en tur-retur via spansketrappene virker lite fristende når man må rekke neste forelesning 15 minutter senere.

Men det finnes ett: Den forholdsvis nyåpnede studentkaféen AdFontes, som befinner seg i HF-bygget, har forsøkt å ta tak i dette, og serverer øl, snacks og diverse drikkevarer, men har ikke fått lov til å selge kaffe. De må nemlig gi den vekk. Dette fungerer så lenge studenter er gavmilde og ønsker å bidra.

Å kommentere SiB med å trekke linjer til mafiavirksomhet er jeg ikke langt i fra å gjøre