Flere tilfeller av studentjuks

Nettaviasen for Universitetet i Bergen, På Høyden, kunne 22. august melde om at svenske studenter jukser mer: http://nyheter.uib.no/?modus=vis_notis&id=49309. Antall studenter som ble utestengte på grunn av fusk økte med hele 56% i løpet av 2010. Det største problemet er plagiat.

CC-BY Copyright (c) 2011 by Walt Stoneburner

Også i Norge opplever man lignende problemer. I april kunne NRK melde om utstrakt juks på eksamen og tentamen i den videregående skole på Sørlandet. Saken vekket stort engasjement, og fra de 101 kommentarene i kommentarfeltet kom både fordømmelser, innrømmelser og tips om uærlig oppførsel på eksamen strømmende inn fra alle kanter av landet. Elevene selv forklarer at juksing med papirlapp er ut, og at det meste nå foregår på den digitale arenaen. Stadig flere tilfeller hvor videochat, sms-tjenester og ulike metoder for å lure plagieringsprogrammene gar blitt rapportert inn.

I Sverige har forskerne observert et skille mellom kjønnene når det gjelder juksing, og det er de mannlige studentene som fukser mest. I tallene fra 2010 rapporteres det at hele 58% av alle som  ferskes i plagiat eller eksamensjuks er menn. Kunnskapsdepartementet har ingen nasjonal oversikt over antall juksere eller kjønnsfordelingen mellom disse her i Norge, men en undersøkelse gjort av Aftenposten viste at tallet på juksesaker ved Universitetet i Oslo har tredoblet seg på ett år.

Dersom elevene fra den videregående skolen tar med seg juksekulturen inn på universitetene, kan tallene se nedslående ut for den kommende tiden. Utdanningsinstitusjonene må stadig jobbe hardere for å utvikle nye metoder for å få bukt med jukserne. Universitetet i Bergen valgte, i tillegg til å utvikle stadig mer avanserte programmer for plagiatavsløring, å produsere en video som retter seg direkte mot studenter med tanker om juks: et plagieringseventyr Denne har nå gått sin seiersgang over nettet, og flere utdanningsinstitusjoner har uttrykt et ønske om å låne videoen for å spre inspirasjonen blant sine studenter.