Lønna stilling i ein frivillig studentorganisasjon kan vere både rart, men også motiverande. Dette fortel ansvarleg redaktør Marit Kristine Bjøntegård i pausen mellom medarbeidarsamtalane.

23 år gamle Marit tok på seg ansvaret for rolla som ansvarleg redaktør for Studentradioen i Bergen i haust og skal vere det fram til juni neste år. Studentradioen i Bergen er ein frivillig studentorganisasjon med ca. 170 medarbeidarar fordelt på 7 redaksjonar og i 35 program. Marit fortel at det er litt rart å plutselig bli lønna for eit arbeid som har lenge vore frivillig, men dette kan også fungere som ekstra motivasjon til å jobbe hardare.
– Det er veldig rart. Spesielt siden jeg har jobbet i radioen så pass lenge og har hatt mange verv uten å få lønn for det og så plutselig nå jobber jeg 100 % i radioen når alle andre jobber frivillig. Og så er det jo det at de frivillige også legger så mange timer da på frivillig basis, mens jeg gjør og får penger for det. Så det fungerer egentlig som en motivasjon til å jobbe litt ekstra hardt da. Det er nå jeg er ansvarlig redaktør og så mange har vist sin tillit til meg og da gjøre alt jeg kan for å gjøre radioen bedre og tilrettelegge for dem. Så det funker egentlig som en slags driv til å bare jobbe enda hardere.
Den interne kommunikasjon i Studentradioen
Det å kommunisere internt i ein frivillig organisasjon kan by på mange utfordringar, som å gi viktige beskjedar eller arbeidsoppgåver til dei andre redaktørane og motivere alle dei frivillige medarbeidarane. Så kva er då god kommunikasjon for Marit?
– God kommunikasjon for meg er å nå frem med beskjedene mine eller budskapene på en veldig klar og tydelig måte. Som sjef har jeg funnet ut at en kan aldri gi en beskjed for mange ganger, spesielt ikke i en frivillig organisasjon, der medarbeiderne har mye annet å tenke på. «…» Veldig viktig å lytte til de andre har å si, fordi vi er en frivillig organisasjon og da funker det ikke med et hierarki da, der jeg på en måte er en kjempeskummel og bossy leder. Det er i hvert fall ikke min lederstil. «…» og så er jo redaktørene mitt verktøy til medarbeiderne, som igjen har mye kontakt med produsentene, som igjen har kontakt med medarbeiderne. Så ta i bruk redaktørene da.
Ulike kommunikasjonsplattformar
Ettersom det er så mange medarbeidarar i Studentradioen må Marit ta i bruk ulike kommunikasjonsplattformar. Mykje møteverksemd og bruk av sosiale medier er noko som ligg i oppskriften til den ansvarlege redaktøren.
– «…» vi har både møter og så har vi Facebook-grupper. Vi har en felles studentradio-gruppe der mye informasjon blir lagt frem. Og så kommer de kanskje frem på møtene i tillegg da, men der skal uansett all fellesinformasjonen komme. Vi bruker også mail. Jeg skriver fellesmail hver måned. Og så er det ikke alle som har Facebook heller, så en kan jo ikke forvente at alle følger med på sosiale medier. Og så har vi en intern wiki der en kan lese litt om hvordan studentradioen er bygd opp på og finne linker til nettsak, som for eksempel hva ansvarlig redaktørs jobb er, hva som er forskjellen på ansvarlig redaktør, emneredaktør og produsent. Så mye møter, intern wiki, Facebook og mail. I tillegg til face-to-face kommunikasjon.

Kva gjer Marit i ein krisesituasjon?
Mange som sit i ei sjefstilling må ofte løyse eit problem eller ein konflikt. Dette kan vere både interne og eksterne situasjonar. Eg testa Marit ut på korleis ho ville løyse ein situasjon der ein medarbeidar hadde gjort ein kriminell handling og Bergens Tidende fiska etter informasjon om denne situasjonen. Korleis ville ho kommunisert med medarbeidaren og BT-journalisten og korleis ville ho ha skilt kommunikasjonen mellom dei to?
– Til medarbeideren så hadde jeg tatt med tillitsvalgt og det er veldig viktig å ta i bruk tillitsvalgt, det har vi fått oppleve før, sånn at det ikke oppstår noen misforståelser, fordi det skjer jo ganske lett. Hvis det er en vanlig medarbeider så hadde jeg kanskje tatt med emneredaktør eller produsenten i tillegg. Så hadde jeg prøvd å oppklare der og vært klar og tydelig. Til BT-journalisten, hvis det hadde vært en intern konflikt innad i radioen, så hadde jeg vell sagt at vi jobber med saken og at vi prøver å oppklare det selv, og er ikke interessert i gå ut med det før vi vet hva som er kjernen til problemet/konflikten.