Den frivillige sjefen

– Jeg er veldig glad i organisasjonen jeg jobber i, og ser derfor at folk får informasjon om hva vi holder på med, sier PR-ansvarlig i Studentersamfunnet i Bergen, Evelyn Myrå Holmøy.

(Foto: Ingvild Helle Hagen)
Evelyn holder frem høstens programblad for Studentersamfunnet. (Foto: Ingvild Helle Hagen)

Studentersamfunnet i Bergen er et politisk uavhengig forum for samfunns- og kulturdebatt, og driftes av frivillige studenter. Myrå Holmøy ble innsatt som PR-ansvarlig i den frivillige organisasjonen på 17. mai i år, og understreker at noe av det kjekkeste med å arbeide med kommunikasjon er at man får tilbakemeldinger på det arbeidet man gjør.

Samler trådene

PR-sjefens fremste oppgave er ifølge henne selv å samle alle PR-trådene i organisasjonen. Det innbefatter å ha oversikt over alle plakater, løpesedler, bannere og annet PR-materiale som skal trykkes.

– Samtidig skal jeg koordinere skribentene våre, som skriver saker om temaer som vi tar opp på våre arrangementer, eller nyhetssaker om hva organisasjonen foretar seg, og fotografene som sørger for forevigelse av arrangementene våre, forklarer hun.

Studentersamfunnet i Bergen ble stiftet allerede i 1934 og har i dag hele 110 medlemmer.

– Det er en del å holde styr på, det er jo en ganske stor organisasjon. Vi har tre til seks arrangementer i uken, så det er ganske mange arrangementer å passe på.

Kraftig utvikling

I år fyller Studentersamfunnet 80 år, og Myrå Holmøy er klar på at vervet som PR-sjef nok har forandret seg mye siden starten.

– Det er jo flere arenaer nå, og ikke minst flere kommunikasjonskanaler enn før. Så det å koordinere har nok blitt mer sentralt enn før. Tidligere produserte man tekster og plakter, og gjerne en avis, mens nå er det mye som skjer digitalt, sier hun.

Avhengige av Facebook

Studentersamfunnet er, i likhet med mange andre organisasjoner, i dag blitt avhengige av sosiale medier som eksempelvis Facebook for å kunne spre det glade budskap. På slike sosiale medier har man mulighet til å invitere til de ulike møtene som arrangeres, og det tror Myrå Holmøy blir viktigere og viktigere.

– Vi merker at med én gang det er en bug i Facebook, så får vi ikke invitert alle, og da er det færre som får vite om arrangementene vår. Da blir det naturlig nok også færre som møter opp på møtene våre.

– Kjekt å få tilbakemeldinger

På spørsmål om hva som er det kjekkeste med å jobbe med kommunikasjon, svarer Myrå Holmøy at hun setter pris på at man alltid får en eller annen form for tilbakemelding på det man gjør.

– Og om det ikke er jeg som leder som har produsert produktet, så er det kjekt når mine PR-grupper får positive tilbakemeldinger, sier hun med et smil.

Myrå Holmøy studerer selv journalistikk, og kunne spesielt tenke seg å arbeide med dokumentarsjangeren fremover. Hun tror erfaringen som PR-ansvarlig for Studentersamfunnet vil komme godt med videre i mediekarrieren.