Selger på historie om luft og kjærlighet

Den sanne historien om hvordan Brit Vinje Lyngstad laget en luftig ulltrøye for at mannen skulle holde seg varm på skogsarbeid er noe av det som har fått salget til å ta av for Gaselle-bedriften Lanullva.

Tekst: Karen Cecilie Heldal

Like ved Atlanterhavsvegen på Nordmøre grunnla Brit en liten tekstilbedrift som designer og produserer ulltrøyer og annet ulltøy.

Gull verdt

Nå er det datteren til Brit, Gunn Anne Lyngstad som driver virksomheten.

– Ullskjortene våre er unike. Men hvordan skulle vi få ut det budskapet? Jeg skjønte at vi måtte bruke den sanne historien om hvordan produktet vårt ble til, forteller hun.

– Min far var gårdbruker, og jobbet ofte ute i skogen. Etter harde arbeidsøkter der han hadde blitt våt av svette, frøs han mye. Det bekymret min mor, som er tekstiltekniker. Hun ville prøve å lage en ulltrøye som skulle holde min far varm selv om han svettet. Etter mye prøving og feiling, fant hun frem til en ulltrøye som har et spesielt luftmønster med pustende egenskaper. Den føyer seg etter kroppen og holder deg varm i all slags vær, sier Gunn Anne og legger til at historien er gull verdt i bedriftens kommunikasjon og markedsføring.

Luft og kjærlighet

Brits kjærlighet til mannen og det luftige strikkemønsteret er en kjærlighetshistorie.

– Mange synes den er veldig fin, men det er også en måte å formidle produktets egenskaper på. Ulltrøyene våre sørger for å holde deg tørr og varm, sier Gunn Anne som har utviklet bedriften videre. I tillegg til den opprinnelige Lanullva-trøyen har de utviklet en stor kolleksjon med ullklær i mange farger til hele familien.

 

Historier selger

– Tenker du bevisst på hvordan historier appellerer til følelsene våre?

– Ja, og rent kommersielt er det jo dette vi utnytter, sier Gunn Anne Lyngstad.

– Men for vår egen handler det også om troverdighet. Dette er en sann historie og vi kan stå inne for den.

– Kan dere dokumentere at man virkelig holder seg tørr og varm i Lanullva trøyen?

– Ja, de er teste på flere krevende ekspedisjoner, blant annet i Arktis. Vi har også SINTEF sine ord på at man holder en jevnere kroppstemperatur ved varierende aktivitetsgrad med Lanullva sitt ullundertøy, sier Gunn Anne stolt.

– Vi fortsetter å utvikle våre produkter med tanke på at våre kunder skal være tørre og varme. Og fordi det er noen som av kjærlighet til andre vil kjøpe våre produkter som gave. På den måten lever historien om luft og kjærlighet videre, sier  Gunn Anne til slutt.

 

www.lanullva.no

SELGER LUFT OG KJÆRLIGHET: Brit Vinje Lyngstad og Gunn Anne Lyngstad glder seg over at mange vil ha Lanullvatrøyer.
SELGER LUFT OG KJÆRLIGHET: Brit Vinje Lyngstad og Gunn Anne Lyngstad glder seg over at mange vil ha Lanullvatrøyer.

LUFT OG KJÆRLIGHET: Brit og Gunn Anne jobber sammen i Lanullva. Brit gleder seg over at trøyen hun utviklet varmer mange.

Legg igjen en kommentar