Barn og medier

pexels-photo

Illustrasjon: Pexels.com

Mediehverdagen forandrer seg i takt med økende digitalisering både for voksne og for barn. I mai i år kom Medietilsynets Barn og medier-undersøkelse for 2016. Undersøkelsen består av to rapporter, hvorav den ene omhandler hvordan barn og unge mellom 9 og 16 år selv rapporterer sin mediebruk og den andre reflekterer foreldrenes tanker rundt barnas mediehverdag. Ikke uventet dokumenterer den at svært mange av dem eksponeres for digitale medier i hverdagen.

Mobiltelefon

Undersøkelsen viser at hele 97% av barn og unge mellom 9 og 16 år disponerer en eller annen form for mobiltelefon. Prosentandelen økte med alder, men selv i gruppen barn mellom 9 og 11 år opplyste hele 81% å ha en egen smarttelefon, mot 49% i 2012. Blant de eldste oppga 97% av de spurte unge mellom 15 og 16 år at de har en smarttelefon.

Selv om de fleste også svarte at de hadde tilgang til TV var tidsbruken på mobiltelefon vesentlig høyere, hvilket viser oss at tilgang og bruk ikke nødvendigvis korresponderer.

Sosiale medier

Samtidig som telefonbruken har gått opp og smarttelefonene har utviklet seg har også bruken av sosiale medier økt markant. Mens de yngste barna i undersøkelsen lå rundt 12% på daglig bruk av sosiale medier lå de eldste på hele 86%. Undersøkelsen viser at når døren til sosiale medier først er åpnet brukes de daglig.

Snapchat, Instagram og Facebook blir mest brukt. Snapchat ble oppgitt brukt av hele 96% av jentene mellom 25 og 16 år, mens guttene på samme alder lå litt bak med 82%

Dataspill

Jentene bruker jevnt over mer tid enn guttene på sosiale medier og mobil. Guttene bruker på sin side mer tid på dataspill. I hele gruppen, mellom 9 og 16 år, spiller 96% av guttene, og de spiller mer jo eldre de blir. Mens Minecraft lå på topp hos jentene og gutter mellom 9 og 14 år spilte de eldste guttene, 15-16-åringene, aller mest FIFA.

Kommunikasjonstjenester og nettsider

I første rekke benytter barn og unge seg av søkemotorer som Google og Bing på nett. Dernest følger videochat, som Skype eller Facetime,  oppslagsverk som Wikipedia og SNL, e-post og nettsamtaler. Kommentarfelt oppgis å være lite brukt av denne aldersgruppen på tross for at 37% av dem leser nyheter på nett hver dag.

Uønsket seksuell oppmerksomhet

Blant de eldste jentene hadde hele 40% blitt eksponert for uønskede seksuelle kommentarer på nett, mens guttene på samme alder oppga 13%. En økende andel unge blokkerer plagsomme brukere, melder fra til andre eller rapporterer at de ikke bryr seg om slike kommentarer. Dette kan tolkes som tegn på at økt bevisstgjøring rundt temaet fører til at flere unge beskytter seg selv mot uønsket eksponering på nett.

Kilde:

Medietilsynet (2016) Barn og medier 2016. Medietilsynet [Internett], 26. Mai 2016. Tilgjengelig fra: <http://www.barnogmedier2016.no/> [Lest 19. oktober 2016].