Allsidig kommunikasjonsarbeid

Medievitenskapsstudent Ingrid Aarseth Johannessen (20) farter mye rundt i ulike kommunikasjonslandskap. Som leder for PR-etaten på Kvarteret og studentmedarbeider hos Konkurransetilsynet skaffer hun seg verdifull arbeidserfaring.

Foto: Renate Aarseth Johannessen

– Hos Kvarteret var jeg først tekstleder, før jeg ble leder for PR-etaten. Jeg har da ansvar for at alle undergruppene gjør oppgavene sine, jeg er etatens ansikt utad og deltar på ulike møter. Jeg er også ansvarlig for hjemmesiden til Kvarteret og prøver hele tiden å promotere Kvarteret på best mulig måte, sier Ingrid.

I tillegg til jobben på Kvarteret, jobber hun som studentmedarbeider hos Konkurransetilsynet. Der forteller Ingrid at hun arbeider mye selvstendig, men får god veiledning av de andre ansatte.

– I et åpent kontorlandskap er de andre på kommunikasjonsavdelingen aldri langt unna, forteller hun, og sier at hun alltid får veiledning og gode svar hvis hun lurer på noe.

Gøy å mestre vanskelige utfordringer

Arbeidsoppgavene Ingrid får hos Konkurransetilsynet er varierte og spennende, og hun nevner også flere krevende oppgaver hun har måttet takle.

– Jeg skriver saker som skal publiseres på intranettsiden til Konkurransetilsynet, for eksempel intervju med månedens prosjektleder og nyansatte. Jeg synes til tider det kan være krevende å intervjue personer om vanskelige saker, fordi de snakker for fort og bruker et vanskelig språk. Dette er noe jeg ofte står ovenfor i denne jobben. Jeg arbeider med mange advokater og økonomer, og de bruker et vanskelig fagspråk, noe som er uvant for meg. Derfor er det en utfordring å gjøre det kompliserte fagspråket deres om til gode og lettleste nettsaker, sier Ingrid, som setter pris på utfordringene og syns jobben blir enda kjekkere når man har mestret noe som er vanskelig.

Promotering og målgrupper

Hos Kvarteret driver Ingrid mye med promotering, og jobber store deler av tiden sammen med andre mennesker.

– Som leder for PR-etaten prøver jeg hele tiden å promotere Kvarteret på best mulig måte. Vi ønsker kontinuerlig å nå ut til enda flere og spre at Kvarteret er plassen å være! smiler Ingrid, som sier at aktivt arbeid med hjemmesiden er noe av det promoteringen består av.

Hun forteller også at nettopp promotering er noe av det beste med kommunikasjonsarbeidet hun gjør.

– Jeg synes markedsføringsdelen av arbeidet er spennende. Å promotere for eksempel en bedrift på best mulig måte og prøve å nå ut til den rette målgruppen. Kommunikasjonsarbeid er generelt artig og spennende fordi man hele tiden er i kontakt med andre mennesker, sier Ingrid, som også har vært i kontakt med journalister på jobben i Konkurransetilsynet.

Hun fikk nemlig ansvaret for pressetelefonen i en periode, og plutselig var hun i gang med å kommunisere med journalister og måtte videreføre informasjonen der videre til de rette fagpersonene.

– Det var litt skummelt, men heldigvis gikk det fint. Jeg bare noterte hva de lurte på, og sendte denne informasjonen videre. Det var en veldig uvant situasjon, og jeg skvatt hver gang telefonen ringte! Men det gikk overraskende bra, sier studenten og kommunikasjonsarbeideren.

Tekst: Marianne Monstad.