Kultur og kommunikasjon

Foto: Ayan Butt

Haakon Stiff  er 23 år og går på sitt siste år på sammenliknende politikk ved Universitet i Bergen. Han har tidligere vært kulturredaktør i Studentradioen og er nå bookingsjef for Phonofestivalen 2013. Jeg satt ned med han for å stille noen spørsmål angående hva typiske arbeidsoppgaver kan være for en redaktør og bookingsjef, og hvordan kommunikasjon er en stor del av dette.

Studentradioen var en stor del av hverdagen din i to år Haakon. Hvordan vil du beskrive de erfaringene du hadde som kulturredaktør?

-Største erfaringen var vel at administrativt arbeid tok ekstremt mye tid enn det jeg hadde trodd på forhånd. Siden Studentradioen er en frivillig organisasjon var det ofte problematisk å få andre til å gjennomføre arbeidet sitt siden er ulønnende og hadde allerede mye å gjøre ellers.

Hvordan følte du at du kunne forbedre kommunikasjonen med dine kollegaer?

-Internett har jo blitt en viktig kanal for kommunikasjon innenfor organisasjonsarbeid. Facebook spesielt har blitt et viktig sted for bl.a idemyldring og å dele ut informasjon. Samtidig ble det lett for folk å gjemme seg bak teknologien ved at man kunne «glemme» beskjeder eller ikke få tilbakemeldinger på visse hendelser. Likevel følte jeg at Facebook fungerte veldig bra hvis man var i mindre grupper og påminnelser for møter f.eks gjorde kommunikasjonen mye lettere.

Var det ofte man hørte din stemme på radiokanalen?

-I min periode som redaktør var jeg kun på radioen ved spesielle anledninger, men både før og etter denne perioden har jeg hatt egne programmer.

Kan du fortelle litt om hvordan det var å kommunisere gjennom et medium som radio?

-Det er enveiskommunikasjon. Man gjør et opptak og det blir sendt ut til et stort området. I starten føltes denne prosessen veldig uvant ut, men gradvis ble jeg tryggere på det. Igjen må jeg nevne at internett, og Facebook spesielt, har bidratt til at radio som et medium har blitt mer toveiskommunisering ved at lytteren kan lettere gi tilbakemelding.

Hvilke egenskaper vil du si var viktige å ha i denne perioden som redaktør?

-Det viktigste var definitivt var å kunne gi presise beskjeder til andre. Unngå kontrabeskjeder og holde meldinger kort og konkrete. Jeg hadde også rundt 30 medarbeidersamtaler, en og en, for å spørre om hvordan de trivdes og deres oppfatninger av jobben. Det lærte meg at det og ha samtaler på tomannshånd er ekstremt viktig i en organisasjon for hvis det eneste stedet redaktøren møter sine medarbeidere er på redaksjonsmøter o.l så er det vanskelig å få personlig kontakt med de man jobber med.

Kan du fortelle litt om noen av arbeidsoppgavene dine i Phonofestivalen?

-Booke inn artister utifra et budsjett, avholde bookingmøter, delta på styremøter, og lage en best mulig festival.

Hvordan vil du si at kommunikasjon er et viktig element for arbeidsdagen din?

-God kommunikasjon er det viktigste av alt.

På hvilken måte?

-Det som er intressant med å booke artister til en festival er at omtrent alt går på e-mail. Jeg føler at det egentlig ikke er noe problem, men ofte kan det forekomme budkrig rundt en artist og da kan det oppstå vanskeligheter når ikke alt kan bli oversatt gjennom skriftlige medium. Noen ganger kan det ta lang tid før man får svar på mailen sin, og sjeldne ganger kommer det ikke svar i det hele tatt. Ofte så savner jeg «face-to-face» samtaler, rett og slett fordi det er lettere å overbevise. Det er lettere for en agent å avvise deg på mail enn på et personlig møte.

Er det noen likheter eller ulikheter fra de årene du var i radioen og din nåværende jobb i Phonofestivalen?

-Begge stillingene er administrative og veldig like, men ansvaret som redaktør var større og tok mer tid. Som redaktør så hadde jeg en administrativt rolle hvor min viktigste oppgave var at det ikke skulle skje noe «fuck-ups». Jobben dreide seg mye om vedlikehold og at folk gjorde som de skulle samtidig som man jobbet for å utvikle programmene og øke kvalitet. Min jobb i Phonofestivalen er også administrativt, men i motsetning til redaktørjobben der jeg hadde ansvar for nesten 40 mennesker, jobber jeg som bookingsjef bare med 6 andre. Som bookingsjef så kommuniserer vi mye med e-mail der f.eks en person sender forslag med artister som kan bookes og begrunnelser for det, noe som var litt annerledes fra studentradioen der sosiale medium ble ofte brukt. I Phonofestivalen er de forskjellige gruppene (booking, PR, sponsing, osv) mer selvstendig der i studentradioen var det ofte mye som gikk på tvers. Det var også viktigere å opprettholde de sosiale forholdene i min periode som redaktør.

Det er tydelig at kommunikasjon er en veldig viktig faktor i administrative roller. Sosiale medium blir i større og større grad brukt samtidig som det er et savn for «face-to-face» kommunikasjon. Til tross for sosiale medier ser vi at e-mail fortsatt er en kommunikasjonsmiddel som blir brukt og for Haakon er et veldig sentralt verktøy.