– Kommunikasjon er alltid viktig

kristin

 

Kristin Farstad er partner i advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig AS og forteller om kommunikasjon i advokatyrket. Fra nyutdannet jurist i 1985 og frem til i dag har hun både vært advokat, dommerfullmektig og jobbet i påtalemyndigheten. 

 

 –       En gang jeg var på vei hjem fra retten møtte jeg en som hadde vært tilstede under rettsaken. Saken var ferdig og juryen hadde truffet sin avgjørelse. I heisen kom han med en kommentar jeg fremdeles kan huske, ”Har du vært lærer? Du forklarte det så godt”, forteller Kristin Farstad.

Før Kristin prosederte i retten hadde hun konsentrert seg og tenkt mye på hvordan hun skulle bygge opp prosedyren.

–       Det er viktig å tenke igjennom hvordan man skal presentere argumentene. Man må formidle budskapet på en slik måte at dommeren forstår og ser argumentene. Budskapet skal være lettfattelig og poengtert, sier Kristin.

I forkant av en rettssak planlegger Kristin hvordan hun skal presentere saken og hva skal si. Hun forbereder hvordan hun vil legge frem argumentasjon og bevisførsel. Det er vanlig å skrive ned hva man skal si på forhånd.

–       Det kommer litt an på hva og hvor mye man skal si. Om det er en stor sak hvor jeg må snakke over flere dager er jeg nødt til å skrive ned hva jeg skal si.  Er det bare et lite foredrag på ca 1 time er det ikke sikkert at det er nødvendig med mer enn noen stikkord.

 

Store endringer

Kristin forteller at hun skriver mer nå enn hva hun gjorde for 20 år siden. I løpet av denne tiden er det også mye annet som har endret seg. Verktøyene man benytter for å formidle et budskap har utviklet seg drastisk.

–       Før brukte jeg bare håndskrevne notater når jeg skulle i retten. I dag bruker jeg andre hjelpemidler. Det er vanligere å benytte seg av bilder, illustrasjoner, filmer og power point. Dette gjelder både for advokater, vitner og andre som uttaler seg. Man må beherske de verktøyene man bruker. De kan både forenkle og billedliggjøre budskapet, sier Kristin.

Til klienter som ikke har vært i retten før, gir Kristin råd om å forklare seg så enkelt som mulig. Av og til snakker klienten med et fagspråk som andre ikke forstår.

–       Jeg vil si som Joe Miller sa i filmen Philadelphia, ”Now, explain it to me like I’m a four-year-old”.

 

Å lese dommeren

Dommeren sitter ikke nødvendigvis med de samme kunnskapene som klienten. Dette bør man ta hensyn til og man må ”følge dommerens penn”. Det er ikke enveiskommunikasjon i retten.

–       Signalene dommerne gir er både bevisste og ubevisste, som for eksempel ”dette har vi hørt nok om” eller ”dette forstår vi ikke”. Man må alltid følge med og lese dommeren mest mulig.

 

Har du vært i en situasjon hvor kommunikasjonen har sviktet?

–       Jeg har opplevd for noen år siden at en i en straffesak beskrev en faktisk situasjon. Dommeren skjønte ikke at det vitnet fortalte gjerne kunne ha skjedd. Det var urovekkende. Det var et viktig poeng, men det ikke gikk inn.

 

Hva gjorde du da?

–       Jeg måtte forsøke å reparere det. Jeg stilte flere spørsmål til andre vitner, slik at dette kom frem fra andres forklaringer også.

 

I møte med klienten

En setting Kristin trekker frem som viktig, er når advokatens skal møte klienten. Måten hun forbereder seg til dette på er å sette seg inn i klientens situasjon. Hva det faktisk kan innbærer variere alt etter hva saken gjelder.

–       I det første møte med klienten er det viktig å få tillit, sier Kristin.

Hun påpeker viktigheten av at klienten fremlegger alle opplysninger i saken, slik at hun kan gi best mulig råd. For å gjøre dette er det også vesentlig at man ikke snakker forbi hverandre.

–       Av og til oppstår det skinnenighet. Folk tror at de snakker om det samme, men det gjør de ikke. Man må snakke samme språk.

 

Ulike arenaer

Det er altså ikke bare i retten at advokater har bruk for god kommunikasjon. I advokatyrket har man mulighet til å opptre i ulike roller som formidlere. I noen situasjoner skal man formulere seg skriftlig, noen ganger muntlig. Noen ganger skal man overbevise en motpart eller domstol, andre ganger skal man utarbeide en skriftlig avtale.

 

Hvilken rolle trives du best i?

–       Ingen spesielle. Noe av det som er spennende ved å være advokat er at man kan bruke ulike sider av seg selv i ulike situasjoner.

Legg igjen en kommentar