Kategorier
Aktuelt: Fagleg

Et bilde sier mer enn tusen ord

I dette innlegget vil jeg se nærmere på visuell retorikk, altså hvordan vi kan bruke bilder til å påvirke leseren. Jeg skal ikke bruke for mye tid på retorikken som fag, men en definisjon kan uansett være på sin plass. Det finnes drøssevis av disse retorikkdefinisjonene, så jeg velger å bruke den til Jens Kjeldsen, UiBs retorikkprofessor. I følge han er «Retorikk hensiktsbestemt og virkningsfull kommunikasjon». Og som informasjonsarbeidere er det nettopp det vi skal drive med, ikke sant? I den gamle retorikken, den som oppstod over 400 år f.kr, ble retorikk omtalt som evnen til å skape evidentia, altså å tale slik at tilhørerne selv kunne se det som ble talt om livaktig foran seg, selv om det ikke var fysisk tilstede. Sånn er det for så vidt fortsatt, også i den skriftlige kommunikasjonen, men når vi i tillegg bruker bilder til teksten, påvirker vi også hvordan leseren ser tingene for seg. Bilder har nemlig massevis av retoriske kvaliteter, og her presenteres noen av dem.

Realisme

Tenk på en tekst som omhandler sultkatastrofen på Afrikas horn. Om man i teksten leser om barn som sulter i hel, gjør dette inntrykk. Men dersom teksten står sammen med et bilde av et uthult barn med tomme øyne, treffer dette oss så mye mer. Det realistiske aspektet med bilder, gjør at de også kan brukes som dokumentasjon. Visste du for eksempel at USA brukte dette bildet som dokumentasjon for at Irak hadde atomvåpen?

Bildet er hentet fra nytid.no

Og nei, dette er ikke et fotografi. Dersom du vil gjøre noe mer troverdig, så ta med statistikk. Om du må fortelle sinte bilister  at det blir kjørerestriksjoner i sentrum, så ta med et bilde av Bergen med en enorm eksossky over.

Nærvær

La oss si at du leser i avisen om et hus som har brent ned til grunnen. Huset lå i en helt annen bydel enn den du bor i. Du konstaterer gjerne at det var leit for de som eide huset – før du blar videre, uten å tenke mer på det. Men tenk deg at huset lå i samme nabolag som ditt, og du pleide å gå forbi det hver dag på vei til jobb. Det vil høyst sannsynlig gå mye mer inn på deg. Jo nærmere noe er oss, jo viktigere føles det. Bilder kan skape nettopp denne nærheten. Ta sultkatastrofe -eksempelet mitt igjen. Når du nå ser dette bildet har du nesten barnet på fanget selv!

Hentet fra klartale.no

Umiddelbarhet

Når du leser en tekst -tolker du den ord for ord. Om du fører en samtale -må du lytte på hva den du snakker med sier. Bilder derimot, de treffer oss umiddelbart. Du behøver kun se på dem et øyeblikk før du har oppfattet innholdet. Dette gjelder ikke alle bilder, enkelte kan selvsagt tolkes i timesvis, men det er nettopp derfor det er viktig å bruke riktige bilder som tydelig forklarer det du ønsker å si. La oss si at du skal lage en turistreklame for Bergen, eller beskrive Bergen for noen som aldri har hørt om byen før. Dette bildet:

Hentet fra wikipedia.com

forklarer og viser veldig mye av Bergen, på veldig kort tid.

Nå kan det nesten høres ut som jeg er en ivrig forkjemper for drøssevis av bilder i alle tekster, men det er jeg altså ikke. Jeg synes bare det er viktig å kunne utnytte seg av dette når man skriver tekster. Men ikke overdriv! Christine Calvert peker i boken «Skriv for nettet» på noen viktige aspekter ved bildebruk. Blant annet at bilder med dårlig kvalitet gir teksten et uprofesjonelt inntrykk. Så dersom du bare har et utydelig, kornete mobilbilde å by på, er det kanskje like greit å la det ligge. Om du skriver for internett, er en grei huskeregel at bilder som du vil skal få mye oppmerksomhet må plasseres høyt oppe på siden. Leserne er jo også som regel ute etter tekst, så ikke overdriv bildebruken heller. Less is more! Med mindre du skriver en moteblogg da. Og aller, aller viktigst av alt: bilder som ikke har noe som helst med budskapet å gjøre, virker bare forstyrrende. Sånn som dette:

Hentet fra tatoveringsguiden.no

Legg igjen en kommentar