Studiestart

Lukestar på Hulen

Studiestart. Slutten på sommeren. På ferien. Starten på noe nytt. I Bergen betyr det gjerne også begynnelsen på den halvt år lange høsten, den grå årstiden som i området omfavner både sensommeren, vinteren og ofte også våren. Grå himmel og heftig nedbør blir årlig diskutert og kommentert til det kjedsommelige, uten at det får folk til å legge temaet på hylla. Stadig dagsaktuelt, dog ofte det samme. Vått. Folk fra andre steder har ofte problemer med å forstå at vi gidder, at det i det hele tatt går an å leve i den mest regntunge byen i landet (verden?). Som innbygger føler man kanskje at man bør kunne argumentere for hvorfor man har blitt her, år etter år, uten planer om snarlig flytting. Som tidligere medlem i en av byens studentdrevne konsertarrangører, ASF, blir svaret enkelt.
Som musikkby er Bergen suveren, med et bredt sortement av artister som med jevne mellomrom kommer med nye energiutbrudd som kan sette en hver værmelding i skyggen. Ukentlige konsertopplevelser på studentsteder som Hulen og Kvarteret gjør også bankkontoen fornøyd, da man med status som «under utdanning», kan ankomme billig og forlate stedet flere opplevelser rikere. Fortsett å være suveren, og jeg blir boende her i mange år til.