Kategorier
Aktuelt: Allment

Introduksjon til Storytelling: Historier med et oppdrag

Vi som driver med informasjonsarbeid er alltid på jakt etter noe som kan gjøre innholdet vårt enda litt bedre. Har du tenkt på at historiefortelling kan være et av verktøyene dine?

Tekst: Karen Cecilie Heldal

Tradisjon
Mennesker har til alle tider og i alle kulturer fortalt historier. Historiefortellin underholdg er forhåpentligvis underholdende, og det trenger vi. Historier har en like viktig funksjon i læringsprosesser og videreføring av kultur, tradisjon, religion og mye annet av det som gjør oss til mennesker. Eventyrene er ett eksempel på dette. De fleste har en moral i form av noe vi skal ta lærdom av. I tillegg appellerer de som regel til følelsene, og gjør at vi husker informasjonen mye bedre enn om den hadde vært presentert som faktainformasjon.

The Thief
Mange har hørt om hotellet på Tjuvholmen i Oslo. Tror du de har brukt mange penger på markedsføring? I så fall må du tro om igjen.  De har satset på historiefortelling. Om det kalles ”content marketing”, ”brand journalism” eller noe annet har ikke så mye å si. Dersom du forteller historier som engasjerer så vil folk lytte. Historiefortelling kan bygge tillit så vel som å skape relasjoner.

Helten
Eventyr er historier de fleste har et forhold til, og alle eventyr har en helt. Han har et problem. Problemet blir ofte løst ved hjelp av en hjelper. Dette er en av måtene man kan bygge opp en historie på. Helten kan være den du ønsker å nå, hjelperen kan være din virksomhet og dine produkter og tjenester. Det finnes mange måter å løse dette på. Her kan du lese mer om hvordan Askeladden kan hjelpe deg på vei.

Intern kommunikasjon

Historiefortelling kan også være et viktig verktøy i intern kommunikasjon. Noen ganger kan for eksempel dårlige holdninger handle om de negative historiene som fortelles om bedriften. Det å bruke historiefortelling bevisst kan bidra til å skape identitet og tilhørighet for virksomhetens ansatte. Historier kan rett og slett lønne seg for en virksomhet som bruker dem på den rette måten.

Hotell-kjeden Kempski brukte historiefortelling basert på virksomhetens grunnverdier for å oppnå dette.

351_1_it_makes_your_house_look_bigger
Volkswagen sin kampanje for VW Beetle i USA

 

 

Smått er godt
Husk at en historie ikke trenger å  være lang. Bare en setning eller to kan få en hel historie til å utfolde seg i vår fantasi. For eksempel: «Natt på Hardangervidda. Tom for bensin».
Eller som Volkswagen gjorde når de skulle introdusere en liten europeisk bil i USA, i en tid der amerikanske biler var (nesten) så store som hus; «Den får huset ditt til å virke større».

 

Enda et tips: Det finnes mye godt stoff på nettet om historiefortelling, og enda mer hvis du søker på storytelling. Blant annet  flere gode TED taler; som denne  med Andrew Stanton, som skriver historier for filmselskapet Pixar.

Legg igjen en kommentar