Kategorier
Aktuelt: Fagleg Ymse informasjon

Ingen svar fra Apple

Ironien med Apples informasjonsstrategi legges mer merke til en før, gjennom mindre informasjon. De nye produktene er kanskje ikke så nye lengre. De ansatte holdes i munnkurv og motivasjonen går nedover i tråd med dårlige arbeidsforhold.

Foto: Kristoffer Skagseth
Foto: Kristoffer Skagseth

Teknologigiganten Apple har gjennom sin oppstart i 1976 vært etablert som et allmennkjent, gradvis stigende teknologiselskap og har brukt mye av sin tid på å fornye brukergrensesnittet for datamaskiner og telefoner. En ny brukeropplevelse har vært mye av det eksklusive med Apples fine produkter. Er folk blitt lei?

Gjennom nyskapende teknologi og nye lanseringer skal det ikke mye til før Apple omtales i mediene. Hvor nye versjoner av iPhone er en del av det moderne medietekke, får man ikke mye tilbake fra teknologigiganten. Spesielt i form av svar fra journaliser og kunder. En mer kritisk holdning etablerer seg hos apple-brukere.

Med beskrivelsen rockestjerne siktes det til den dårlige responskulturen Apple har gjort seg kjent gjennom. De har ikke gitt mye til journalister og kunder når det gjelder kritikk og spørsmål. Apple nekter å ta skylden og når de ikke svarer mediene konstruerer de sin egen ordsky.

It´s classified

Skaperne av iPhone, iPad og deres nyeste produkt, Apple Watch, som ifølge ulike kilder betegnes som en flopp, får kundestrømmen mot seg. Apple som ofte har definert retningen i IT-industrien med sine nye, kvalitetssikrede produkter får kjenne konsekvensene av en særegen kommunikasjonsstrategi. I årrekker har de vært stemplet som hemmelighetsfulle på produkt- og lanseringsfronten. På samme måte har de vært lite mottagelige til å bli sitert i media og å svare på kritikk. I mange tilfeller vil den suksessen selskapet har hatt være tilgitt for eventuelle feil som begås, men nå har tålmodigheten til både kunder og forhandlere tatt slutt.

Det er mange hemmeligheter hos IT-giganten
Det er mange hemmeligheter hos IT-giganten (Foto

Kunder og brukere har alltid forventet det store av Apple på grunn av de revolusjonerende teknologiske framskrittene de har hatt siden sin start. Forventningene de siste årene har blitt mindre. Dette kan ses parallelt med at andre teknologiselskap også har tatt store skritt. Apple har heller ikke vært nyskapende de siste årene. Konsekvensene er dermed en mindre oppslutning. Nå når kundene ikke får vite hva de kan forvente seg er det også vanskelig for bedrifter å ta i bruk produktene.

Ingen trivsel

Dette hemmeligholdet ble ifølge ukjente kilder innført av Steve Jobs etter at han returnerte til Apple. Hans lederstil, visjon og viljestyrke var nok til å tro på ny utvikling i selskapet. Hans etterkommere skal føre arven vider, men på mange områder har it-giganten stagnert. Hemmeligholdet opprettholdes, både på det eksterne og interne nivå. De som jobber med Apples framtidige produkter får ikke lov å snakke om det. Alt skal holdes innenfor strenge rammer og dette medfører mistrivsel hos de som jobber der. Ifølge nettstedet Apple Insider oppfattes arbeidsforholdene som kontrollerende og fiendtlige. James Knight, tidligere utvikler hos Google forklarer i en artikkel fra The Guardian.

– På Apple kan du jobbe 60-80 mer i uken og en VP kan komme å kjefte deg full på hvilket som helst tidspunkt.

Ansatte hos Apple mistrives under strenge forhold
Ansatte hos Apple mistrives under strenge forhold

Dette er et arbeidsmiljøet gjør en jobb hos Apple mye mindre tiltrekkende enn hos andre teknologiselskaper, og de ansatte mistrives i forholdene de jobber under. De får ikke gratis mat eller telefon fra et selskap som åpenbart kan betale for det.

De forholdene som presenteres fra ulike hold gjør renommeet til Apple dårligere. Unge talenter er ikke like tiltrukket av selskapet som tidligere.

Når hemmeligheter har tidsfrister er kan det ofte oppfattes som at it-selskapet skaper dårlige relasjoner til sine interessenter. Både eksternt og internt. En synkende arbeidmoral er en liten snøball som kan rulle seg større og et dårlig forhold til kundene og forhandlerne vil kreve mye mer av deres produkter. Tiden hvor Apple er nytt er forbi og da er det på tide å tenke større.

Apple er ikke feilfrie

Som med de fleste teknologiske produkter kan det oppstå problemer. Det mest naturlige er da å innrømme de feilene som er gjort og forsøke å rette opp i dette. Konsekvensen av dårlig kommunikasjon med forhandlere og respons til kunder gjør det vanskelig for de som konsumerer produktene å få svar på feil som måtte oppstå.

Selskapet har oppnådd sin suksess gjennom god markedsføring. De har levd på økende forespørsel etter deres eksklusive produkter. Man kan bare spekulere, siden man ikke får noen gode svar fra Apple, om nedgangen medføre at kvaliteten på Apple sine produkter blir dårligere? Vil også innovasjonstakten bli dårligere? I dag er det mange som opplever at Apple sine produkter som mindre spennende. Mangler store nyheter og blir mer som iterasjoner på et alt eksisterende produkt.

Dårlig behandling av forhandlere, kontrollerende, fiendtlig, hemmelig er ord som har blitt brukt for å beskrive det storslåtte selskapet. I en artikkel fra NRK Beta fra 2010, beskrives tre grunner til at Apple har oppnådd den store oppmerksomheten

– Apple selger ikke teknologi. Men brukeropplevelser, identitet og følelse.

Om det ikke blir gjort forandringer internt i selskapet vil deres strategi til slutt slå tilbake. Da vil de heller tvinges til å gjøre forandringer.

Ett svar til “Ingen svar fra Apple”

En interessant sak med mye innhold og påstander. Den reiser viktige kritiske spørsmål om store aktører som apple i dette tilfellet. Men hvor er informasjonen og vurderingene hentet fra, det mangler. Her bør du supplere med henvisning til kilder.

Legg igjen en kommentar