– Godt design er det vanskeligste jeg vet om

Ine Nese (21) studerer grafisk design ved Norges Kreative Fagskole i Bergen. Hun bedyrer at design mer enn ofte dreier seg om å kommunisere enn noe annet.  – Design, sier hun, er i større grad bare en konsekvens av grundig og instendig forarbeid for å finne ut av hvem hun skal rette arbeidet mot. 

207994_10150152637731837_7529589_n
F
oto: Ine Nese

 

Helt siden 7. klasse hadde Ine Nese hatt en drøm om å bli interiørarkitekt, men da hun startet på studiespesialiserende formgivning på videregående, endret dette synet seg. Begreper som typografi og komposisjon dukket opp i undervisningen, og en lærer som hadde studert grafisk design vekket en interesse i et fag hun før aldri hadde tenkt på. – Jeg har alltid satt pris på komposisjon og kontraster. Hvordan ting er satt opp og fungerer sammen. Det kom nærmest som en øyeåpner, denne verdenen, full av muligheter og utfordringer. Vi fikk prøve oss i Photoshop og InDesign, og jeg innså at dette var noe med uante muligheter.

Når jeg spør hva som fascinerer med grafisk design er det vanskelig å få et klart svar. – Det er så utrolig mye. Det mest fascinerende er kanskje mulighetene. Selve konseptet med å kunne fortelle en historie ved hjelp av visuelle utrykk er i seg selv utrolig fascinerende.

Hvor viktig vil du si at kommunikasjon er i yrket ditt?
– Svært. Satt på spissen vil jeg si at grafisk design er kommunikasjon. Hele konseptet med grafisk design er å kommunisere noe, et budskap, en fortelling eller en følelse. I tillegg til kommunikasjon i designet er kommunikasjon i forhold til kunder en særdeles viktig egenskap, både med tanke for å forstå kundens visjon og å kommunisere min visjon.

Hva er den største utfordringen du møter?
– Uten tvil å sette seg inn i andres tanker og meninger. Å forstå andre menneskers holdninger, livsstil og idéer er noe som krever ekstremt mye arbeid, og er ofte mer arbeid enn selve designprosessen. Målgruppe – altså hvem som skal bruke det jeg lager – er det viktigste som finnes.

Du sier målgruppe – kan du si noe om prosessen for å finne denne?
– Research, research, research. Sett deg inn i tankegangen til dem du skal treffe. Ofte kan jeg bruke dobbelt så mye tid på et grundig forarbeid enn på selve designet. På skolen lærer vi et håndtverk, men like viktig er det å kunne designe for andre. Alt for mange designere lager noe som ser kult ut for dem, uten å tenke en tanke på hvem som faktisk skal bruke det.

Hva mener du skiller visuell fra verbal kommunikasjon?
– I en perfekt verden – veldig lite. Det samme budskapet skal kunne kommuniseres gjennom visuelle utrykk. Selvfølgelig komprimert, men essensen skal kunne være den samme. Visuell kommunikasjon skal forenkle, men ikke amputere. Det skal gjøre noe forståelig. Selvfølgelig kan ingen plakater formidle en hel bok, men et godt bokcover skal kunne gjøre innholdet i boken forståelig.

Hva er det viktigste du har lært med tanke på visuell kommunikasjon?
– At det ikke er så enkelt som det ser ut som. Idéen med å gjøre noe forståelig og enkelt er det vanskeligste i verden. Man kan ikke bare fjerne elementer og kalle det forenklet. Det er ikke forenklet, det er amputert. Å fjerne elementer er lett. Å gjøre noe bedre er utfordringen. Selve designprosessen er oftest det enkleste. Arbeidet bak er det virkelig vanskelige.

Har du noen tips til studenter på PRAKTINF du mener er universelle med tanke på kommunikasjon?
Slik jeg har forstått deres studie er fokus på mottaker av budskap svært viktig. Jeg vil spille videre på dette. Jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er å ikke overvurdere mottakeren. Et mer konkret tips vil være research. Ikke undervurder denne delen, og bruk omgivelsene rundt deg. Analyser kommunikasjonen i sosiale settinger. Se på andres samtaler. Se på plakater og flyveblad. Les artikler og tenk over hvem de er rettet mot. Tenk over alt.

 

Skrevet av Tore Sandvik Monsen

Legg igjen en kommentar