Kommunikasjon i juridisk arbeid

Bilde 2
Pål mener det er for lite fokus på muntlig kommunikasjon i jusstudiet.
Foto: Karoline Hustad

Pål Gude Gudesen skal snart begynne sitt fjerde år på juss på UIB.  Nå har han et friår for å jobbe. I august 2012 ble han ansatt i Jussformidlingen, hvor han får ett års praktisk erfaring med juss midt i studietiden. Jeg har snakket med Pål om omveltningen fra å gå fra skolebenken og til praktisk juridisk arbeid, og om hvordan kommunikasjonen med klientene er.

Men, aller først, hva er egentlig Jussformidlingen?

-I Jussformidlingen yter vi gratis rettshjelp, fortrinnsvis til de svakerestilte i samfunnet. Vi tar de fleste type saker, med unntak av strafferettslige problemstillinger og enkelte andre saker, eksempelvis barnefordeling. Vi er 27 ansatte, hvorav 22 er saksbehandlere ansatt på fulltid. Vi får mellom 5 og 6 000 henvendelser i året.

Hvordan type klienter har du du?

-Vi har veldig mange ulike type klienter, alle aldersgrupper og med svært ulike bakgrunner, alt ifra arbeidsinnvandrere, flyktninger og etniske nordmenn, til unge studenter. Både ressurssterke og ressurssvake.

Hvordan er det å skulle bli kastet ut i noe slikt rett fra ”skolebenken”?

-Først og fremst er det en veldig stor omveltning i hverdagen. Det er et overraskende stort skritt fra fokus på teoretisk kunnskap, til å anvende kunnskap på konkrete og reelle tvister. Det er naturligvis også en helt ny situasjon og skulle forholde seg til ekte mennesker, og forsøke å bistå de med ekte problemer. Samtidig er det naturligvis veldig spennende, og på mange måter en god følelse å se at en sitter på kunnskap og ferdigheter en har lært igjennom studiet, som kan anvendes for å hjelpe andre mennesker.

Hvilke personlige egenskaper synes du er viktige i dette yrket?

-Det er klart at juridiske ferdigheter er helt sentralt, men samtidig er det noe en har etter tre år på juss studiet. En bør også ha et engasjement og en interesse i og både anvende teoretisk kunnskap i det virkelige liv, men også kanskje en interesse av å hjelpe mennesker som er i vanskelige situasjoner. Når det er sagt sitter en naturligvis igjen med evnen til å kommunisere. Som tidligere nevnt er det helt grunnleggende å kunne kommunisere. Det vises også gjennom at klienter normalt ikke kjenner til regelverk og ikke har tilstrekkelig innsikt i hvilke forhold som er av relevans for deres sak. Det er derfor særlig viktig at en kan føre en samtale, få klienter til å åpne seg opp, og klare å spisse spørsmålsrekken inn mot de relevante momenter.

Fikk du noen opplæring i hvordan du skulle kommunisere med klientene, før du startet?

-En får en helt grunnleggende opplæring i hvordan en skal kommunisere med klienter, stikkordet er da profesjonelt. For det første skal vi ikke gi svar på rettslige spørsmål muntlig. Vi har et prinsipp om skriftlig saksbehandling, hvilket skyldes at vi skal kunne kvalitetssikre alle juridiske vurderinger som foretas hos oss. Utover dette får en bistand av en mer erfaren saksbehandler under første klientmottak, som da vil gi deg feedback i etterkant. Det hele bunner likefullt ut i at en må lære gjennom erfaring, med tiden blir en bedre på å kommunisere med klienter, samt å vite hva en kan si og hva en ikke kan si. Med det mener jeg at en som ny saksbehandler tidvis kan virke litt unnvikende fordi en ikke ønsker å besvare noen spørsmål før en har sett nærmere på det. Etterhvert skjønner en at en kan bistå mye muntlig også ved å forklare hvordan regelverket er bygget opp. Altså skjønner en skillet mellom juridiske vurderinger og mer generell informasjon om lover og regler.

I hvilken grad er kommunikasjon viktig i ditt arbeid i Jussformidlingen?

Kommunikasjon er helt grunnleggende for jusstudiet i seg selv. En må ha skriftlig formidlingsevne og det er en veldig stor del av det du lærer, eller rettere sagt er nødt til å lære deg gjennom studiet. Det er klart at dette er like viktig på Jussformidlingen. I tillegg til dette kommer muntlig kommunikasjon, som det knapt er fokus på i jusstudiet. En innser fort at en er helt avhengig av å kunne både stille de riktige spørsmålene til klienter, men også kunne kommunisere på en god måte for å opprettholde et godt forhold til klient. I bunn og grunn handler alt arbeid på Jussformidlingen om kommunikasjon i en eller annen form. Det er naturligvis også svært viktig å kunne kommunisere på en god måte med eventuelle motparter i tvister. Det kan være en vanskelig balansegang når en må sørge for at en er 100 % lojal med klient, samtidig som en må være høflig og imøtekommende overfor motpart for å kunne komme til en løsning.