Ymse informasjon

Antropologi og sosiale medier

Siden vi i dag har drøftet temaer som bruken av sosiale medier i forbindelse med arbeidslivet, vil jeg vise til en interessant artikkel i det antropologiske studenttidsskriftet Kula Kula som tar opp disse temaene fra et antropologisk perspektiv (siden jeg selv har studert antropologi, og har vært redaktør for dette eminente tidsskriftet…)

Kula Kula publiserte våren 2011 en artikkel om hvordan antropologistudenter kan forholde seg til sosiale medier. Artikkelen diskuterer den utstrakte bruken av sosiale medier som Facebook og Twitter generelt, og mer spesifikt relatert til antropologistudenters bruk av disse mediene. I tillegg drøftes problemstillinger relatert til hvordan studentene skal forholde seg til informanter når de er på feltarbeid;

«Kan du bruke informasjon informantene dine legger ut på Facebook i masteroppgaven? Bør du innhente samtykke fra folk som poster interessante meninger på en Facebook-side, dersom du ønsker å benytte dem i avhandlingen? Og er det lurt å ha den lokale imamen som Facebook-venn, når profilbildet ditt er tatt på nachspiel etter den siste fagfesten?»

For å lese artikkelen i sin helhet, gå til http://kulakula.org/?p=922#more-922