Jeg har på meg telefonen til enhver tid

Etter å ha fullført en bachelorgrad innen Eiendomsmegling i Sogndal, tok Mads fatt på jobben som eiendomsmeglerfullmektig i vår.  Jeg har tatt en prat med Mads angående jobben og hvordan kommunikasjon er viktig i hans yrke.

Jeg ringer Mads og spør om han har tid til å ta et intervju en søndagsformiddag. Han stiller opp, men presiserer at han snart må gå fordi han skal i et kundemøte klokken 13:00. Dette er hverdagen til en eiendomsmeglerfullmektig. Søndagen er ingen helligdag og inngår gjerne som en obligatorisk arbeidsdag med visninger og det som følger med.

Jeg spør han om hvilke arbeidsoppgaver han har i stillingen sin. Jeg får et veldig detaljert svar i retur:

-Selge hus. Hehe, reise ut i kundemøter, holde visninger, få inn oppdrag, hente inn opplysninger fra kommuner og forretningsførere, lage salgsoppgaver og annonser, holde visninger, foreta oppgjøret når det er ferdig. Det er nok det i korte trekk.

Når jeg så spør han om det er noen av disse oppgavene som går igjen hver dag, vrir han avkreftende på hodet og drar på smilebåndet. Jobben hans er tydeligvis veldig varierende og det er derfor vanskelig å forklare hvordan en »vanlig» arbeidsdag ser ut. Jeg skifter da samtaleemne og begynner å spørre om kommunikasjonen i bransjen.

Ærlighet og tilgjengelighet

-I og med at dette er et selgende yrke, er troverdighet og ærlighet veldig viktig. Har du noen gang sagt noe til en kunde som du angret på?

Jeg kunne gjerne vært litt mer ærlig med en når jeg tenker meg om. Jeg var kanskje litt for grei og ikke tøff nok, Jeg bare jattet med istedenfor å si: Nei det er feil. Jeg var redd for at, ikke at han skulle bli sur på meg, men at vi skulle miste den kjemien vi hadde.

Mads forteller at ærlighet er viktig, men at det også kan være vanskelig å være helt objektiv.

– Jeg pynter aldri på sannheten, men det kan være vanskelig og ikke jatte med når en kunde kommer og mener at leiligheten går for 4 mill, mens jeg vurderer den til et sted mellom 3.8 og 3.9.

Megleryrket kan virke krevende for mange, fordi man alltid skal være tilgjengelig og Mads bekrefter denne oppfattelsen.

– Jeg har på meg telefonen til enhver tid og jeg tar den alltid hvis en kunde ringer. Jeg prøver også alltid å være profesjonell om jeg så sitter i sofaen hjemme eller på kontoret.

-Hva er din største frykt innen kommunikasjon i bransjen?

– Det er jo media som kan gjøre noe fælt i så fall. Man leser jo støtt og stadig historier om meglere og hva de har gjort feil i media. Nå har det roet seg litt de siste årene da, men hvert fall før var det jo mye av det. Frykten ligger vel også gjerne litt i at det ikke bare går ut over meg, men også meglerfirmaet som jeg er ansatt i.

Knalltøff konkurranse

handshake
Gode forhandlingsegenskaper er viktig for å vinne kunden. Bildet er hentet fra Flickr, CC:by Quint Glenn

-Som megler er du på en måte din egen merkevare. Bruker du Facebook eller andre sosiale medier aktivt til å markedsføre deg selv?

– Nei. Litt for lite. Jeg er av den generasjonen som er litt lei facebook og synes det er litt teit å lage statuser og spamme facebook. Men jeg burde i grunn brukt det mye mer aktivt. Men det er liksom ikke der jeg henter inn flest oppdrag heller. Det er gjennom anbudstjenester: Tjenestetorget, Mitt anbud osv. Finn har mitt anbud, her ligger privatpersoner ut sine anbud også sendes det ut til 40 forskjellige meglere. Så gjelder det egentlig bare å være førstemann på tråden. I denne fasen må man være knalltøff, her er man i konkurranse med ca 5-6 stykker hver gang.

Han bruker mye tid på å forberede seg til kundemøter og mener at flere meglere kanskje tar denne biten litt for gitt.

– For å vinne over kunden spiller jeg i grunn ganske mye på kjemi, men det gode produktet vi har er også noe som er med på å trygge inn kunden. Men det viktigste ligger i forberedelsen til kundemøtet som kanskje mange tar litt for gitt.

Avslutningsvis snakker vi litt om hvordan hans framtoning er når han først bruker sosiale medier som markedsføringsredskap. Han forklarer at korte og konsise beskjeder er det beste. En del av personligheten blir selvsagt med i meldingen, men i bunn og grunn er det meglerfirmaet som selger leiligheten.

– Når folk spør hvem var det som solgte leiligheten din? Så sier de ikke: Nei det var han derre Mads. De sier Det var det meglerfirmaet.

Han ser så ned på klokken og løper ut døren. Klokken er 12:30 på en søndag og arbeidsdagen til Mads skal akkurat til å begynne.

 

Legg igjen en kommentar