Varierende kommunikasjonsarbeid

Tilfeldigheter gjorde at Anne Lise Urdal endte opp i jobben som kommunikasjonsrådgiver i Sparebanken Vest. At slike tilfeldigheter kan finne sted er hun til gjengjeld veldig takknemlig for.

Anne Lise Urdal jobber som kommunikasjonsrådgiver i avdelingen Marked, Kommunikasjon og Samfunnsansvar i Sparebanken Vest. I utgangspunktet er hun ikke noe typisk bankmenneske, men ettersom hennes far har vært banksjef i Tysnes Sparebank i en årrekke, var det naturlig at det ble slik.

– Eplet faller ikke langt fra stammen, småler Anne Lise.

Hun er imidlertid veldig glad for at det ble slik, og stortrives i jobben der ingen dager er like og det skjer ting hele tiden.

Ulike arbeidsoppgaver

Som kommunikasjonsrådgiver har Anne Lise en varierende arbeidsdag, med mange forskjellige oppgaver som må gjøres. Blant annet skal både Intranettet og Internettet holdes oppdatert til en hver tid.

– På Intranettet publiseres nyheter som kan omhandler alt fra resultater, arrangementer, nye produkter og rutiner og mye mer – alt det de ansatte må vite og være oppdatert på, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Mye tid går derfor med til å oppdatere Intranettet som er en stor ressurs og et effektivt hjelpemiddel. Det har imidlertid ikke alltid vært slik kommunikasjonen med de ansatte har foregått.

– Tidligere hadde vi en internavis som kom ut hver tredje uke, men den er i dag nedlagt ettersom det hadde blitt gammelt nytt i forhold til hvor ofte vi kan oppdatere Intranettet, fortsetter hun.

I tillegg til å oppdatere de ansatte med informasjon, har Anne Lise blant annet ansvar for å legge ut nyheter og pressemeldinger på bankens hjemmeside. Hun har også prosjektansvar for årsrapporten til Sparebanken Vest, ansvar for bankens bildearkiv og er bankens fotograf.

Kommunikasjonsrådgiveren gleder seg hver dag til nye utfordringer på jobben. (Foto: Elisabeth Urdal)
Kommunikasjonsrådgiveren gleder seg hver dag til nye utfordringer på jobben. (Foto: Elisabeth Urdal)

Alltid pålogget

Det er ingen tvil om at jobben som kommunikasjonsrådgiver er krevende og tar mye tid. På spørsmål om det er en 8-16 jobb, eller om jobben blir med hjem, har hun følgende svar;

– Den blir nok med hjem. Jeg logger meg på om kveldene, og vi får mailer via mobilen så jeg er tilgjengelig hele tiden.

Sparebanken Vest er også på Facebook, der Anne Lise blant annet legger ut informasjon om nyheter og arrangementer.

– Vi var redd for hvor mye arbeid det ble med Facebook, men kundeservice svarer på det meste, da de har åpningstid frem til klokken 21 om hverdagene og til klokken 16 om lørdagene. Om det er noe prekært de ikke kan svare på, gir de beskjed til informasjonssjefen, forteller hun.

Vær på hugget

På spørsmål om hva som er viktig å være forberedt på om man vil satse på et yrke innenfor informasjon- og kommunikasjonsarbeid har Anne Lise følgende oppfordring;

– Man må være på hugget hele tiden og stå på! Det kan være lurt å opparbeide seg et nettverk etter hvert, og å sette seg godt inn i fagfeltet man jobber med. Ikke minst er det, som i alle jobber, å være positiv og blid, avslutter hun.

Legg igjen en kommentar