Kommunikasjon i fokus

Synnøve Tangen Stub jobber i kommunikasjonsstaben til Konkurransetilsynet (Foto: Tillatelse fra Konkurransetilsynet)
Synnøve Tangen Stub jobber i kommunikasjonsstaben til Konkurransetilsynet (Foto: Tillatelse fra Konkurransetilsynet)

Synnøve Tangen Stub jobber som kommunikasjonsrådgiver i Konkurransetilsynet. Selv om ingen dag er lik, er målet alltid det samme; å nå ut til målgruppen og tilpasse kommunikasjon deretter.  

–       Jeg visste i tidlig alder at jeg ønsket å jobbe med noe medie-relatert arbeid. Internett ble introdusert da jeg gikk på videregående skole, så jeg fikk plutselig stor interesse for formidling på nett. Jeg var fasinert over hvor mange muligheter som åpnet seg gjennom internett, både gjennom kunnskapsformidling, informasjonsdeling og dialog på internett, sier Synnøve.

Synnøve er ikke i tvil når det kommer til hva som er det beste med kommunikasjonsarbeid.

–       Det beste med kommunikasjonsfaget er at vi må tenke målgruppe og brukervennlighet i alt arbeidet vi gjør, enten det i arbeid med tekst, bilder eller nettnavigasjon. Vi må følge med på brukerstatistikk og gjennomføre brukerundersøkelser for å forstå hvilke behov målgruppene vi jobber mot har.

Klare arbeidsoppgaver, men likevel variasjon

En vanlig dag på jobben for Synnøve går ut på å tilrettelegge informasjon som skal publiseres på intranettet og nettsidene til Konkurransetilsynet. I tillegg til å skrive saker og ta bilder, tar hun også imot henvendelser fra journalister. Selv om arbeidet hennes er rutinepreget, er det også variert.

–       Noen ganger stepper jeg inn for mine kolleger som har ansvar for å følge Konkurransetilsynet i mediebildet. Da kommer jeg tidlig på jobb og noterer dagens viktigste nyhetssaker for tilsynets vegne og melder dette videre til konkurransedirektøren, forklarer Synnøve.

En viktig del av arbeidet til Synnøve er å være i kontakt med andre mennesker og skape god dialog. Hun jobber så å si alltid sammen med andre.

–       Jeg avtaler for eksempel tid for intervjuer, møter dem og sender forslag til tekst som vi sender frem og tilbake til hverandre til alle er fornøyde. Jeg må også ha tett dialog med brukerne for intranett og internett for å forstå hvilket informasjonsbehov de ulike målgruppene har, sier Synnøve.

Målgruppe, målgruppe, målgruppe

Synnøve er ikke i tvil når det kommer til hva som er godt kommunikasjonsarbeid. Hun vektlegger spesielt det å ha klare målgrupper og tilpasse kommunikasjonen deretter. Hun er heller ikke i tvil når det kommer til hvorfor kommunikasjonsarbeid er viktig.

–       Kommunikasjonsarbeid er viktig for mennesker i det daglige virke. Ansatte trenger god interninformasjon for å holde seg oppdatert om hva som skjer i egen organisasjon, og for å ha de verktøyene de trenger for å gjøre en god jobb, sier Synnøve og utdyper:

–       For Konkurransetilsynet sitt tilfelle er det også viktig at eksterne målgrupper som næringslivsledere og advokater lett forstår hvilke regler de må forholde seg til. God formidling rundt regelverk gjør at næringslivet forstår de rammebetingelsene de må forholde seg til når det kommer til Konkurranseloven, avslutter hun.

Legg igjen en kommentar