Ekkofestivalen – en prat med administrativ leder Solgunn Slåtto

Fotograf: Stine Fantoft Berg

Solgunn Slåtto er administrativ leder for Ekkofestivalen, som er en festival for elektronisk musikk og kunst som arrangeres årlig i Bergen. I år ble festivalen arrangert for tiende gang, med artister som Pantha du Prince & the Bell Laboratory, Mykki Blanco og Lindstrøm. I tillegg til Ekkofestivalen, jobber Solgunn fast på Østre, for Festspillene på vårparten og driver Klangkollektivet. Sistnevnet er et plateselskap, bookingbyrå og studio som jobber for å løfte frem undergrunnen i musikk-Bergen.

-Ekkofestivalen er Bergens – og tør jeg påstå Norges – fineste og mest dedikerte festival. Hun trekker frem at Ekkofestivalen er musikalsk veldig interessant og ekstremt dansbar på samme tid.

De frivillige i fokus

De frivillige spiller en viktig rolle for festivalen, og de gjør alt fra å være brannvakter, lage mat, selge billetter, være artistverter og henge opp plakater. Solgunn startet selv som frivillig på festivalen for noen år siden, før hun fikk fast jobb i forbindelse med fjorårets festival. Etter selv å vært i de frivilliges sko mange ganger, kommer hun med noen gode tips for å motivere de frillige:

-Det er viktig å understreke hva jobben de gjør, gjør med festivalens helhet. Alle brikker må til for at puslespillet blir komplett. Det er også viktig at alle får et eierforhold til festivalen, og kjenner på at en er med og drar lasset. Det er den største motivasjonen.

På Ekkofestivalen er det omtrent 35 frivillige som bidrar, noe Solgunn påpeker at bidrar til å gjøre det ekstra kjekt å være med. Alle får møte alle og fellesskapet blir sterkt. På en relativt liten festival som Ekkofestivalen får de frivillige tettere kontakt med hele maskineriet, og samholdet og eierforholdet er med på å drive de frivillige.

Kommunikasjon fra A til Å

Å sette sammen crewet for festivalen er en av hovedoppgavene til Solgunn, men hun har også ansvar for artistlogistikken, reiser og promotering. Hun koordinerer alle involverte, og sørger for at kommunikasjonen får fra A til Å.

-Promoteringsarbeider er vrient, kan aldri bi bra nok, men som nisjefestival er vi opptatt av de dedikerte mottakeren, ikke massene. Ekko har gjennom ti år opparbeidet seg en enorm tillitt ovenfor publikum, de VET at det som er på Ekko, er bra. Dette gjør arbeidet lettere – men det er fremdeles en utfordring å nå nytt publikum, nye ører og nye lyttere.

Ekkofestivalen har en veldig tydelig og enkel profil – både visuelt og innholdsmessig, forteller Solgunn. I deres kommunikasjon mot publikum treffer de både deres dedikerte målgruppe – samtidig som de alltid vil arbeide mot å nå ut til nytt publikum, for å presentere nye opplevelser også til dem.

-Det er det kjekkeste – å oppleve folk som blir «frelst» på festivalen, oppdager en ny side ved seg selv. Vi hadde et opplegg i år for ungdom under 18, der de fikk være med som frivillige og vi var verge for dem. Det var veldig fivende, de fikk opplevelser for livet tror jeg.

Store artister til en liten by

Det å presentere nye, enormt spennende og flinke artister i Norge og i vesle Bergen er det mest spennende med å jobbe med Ekkofestivalen, forteller Solgunn.. Ekko er en liten festivalen, men har allikevel et kjent navn i elekronikamiljø rundt i verden – det er også derfor vi får så gode og store navn (som Jon Hopkins og Pantha du Prince & the Bell Laboratory i år) her til, en by de ellers ville hoppet over, sier Solgunn.

-Jeg er veldig stolt over Ekko, over profilen og rollen festivalen har i Bergen og i Norge. Det krever mye å holde en så nisjepreget og smal festival oppe, men en får også mye tilbake. Og å jobbe med alle de dedikerte frivillige, som virkelig brenner for festivalen, er veldig spennende.

Årets festival og tips for å lykkes i kulturbransjen

Solgunn oppsummerer årets festival som en suksess. Hun forteller om spenningen før åpningskonserten på Røkeriet med Pantha du Prince, som viste seg å gå overveldende bra. Det ble bortimot fullsatt hus og veldig god stemning blant publikum og artistene på scenen. Festivalen solgte ut nesten hver kveld, og det dukket opp mange nye ansikter i publikum, noe Solgunn trekker frem som ekstra hyggelig.

Jeg spørr Solgunn tilslutt om hun har noen tips til studenter som selv ønsker en jobb i kulturbransjen.

-Frivillig! Erfaring! Ta fatt muligheter som dukker opp, hiv deg over prosjekt, involvér deg i det du liker best og vis engasjement. Det krever mye arbeid og lidenskap, men det er verdt det. Kulturbransjen er snål og rar, og lidenskap og fritid blandes inn med hard jobbing og tunge oppgaver, men resultatene gir en motivasjon til å fortsette og ta fatt på nye prosjekt!

Tekst: Charlotte Todnem

Legg igjen en kommentar