Immaturus med splitter ny logo!

Denne høsten har studentteateret Immaturus lansert ny logo. Teatersjef Fredrik Longva sier, ”Det har vært viktig med ny logo, da vi ønsket en ny giv for teaterorganisasjonen vår, denne høsten”. Den tidligere logoen, som ble utformet av Harald Fosse, har eksistert og vært Immaturus sitt varemerke i 23 år. ”Den nye logoen vår – designet av Mathias Oldani – er leken, frisk og tydelig”, sier Longva.

 

Begynnelsen av Studentteateret Immaturus

Studentteateret Immaturus ble grunnlagt i 1990, men på den tiden het det bare ”Studentteateret”.  En av gründerne, Steinar Thorsen, sier at han ”ble med i Studentteateret i 1991, da i den eneste undergruppen de hadde, som het Suppeteateret.”.  Suppeteateret drev med løse absurde kabareter og stunts for studentorganisasjoner og firmaer. Thorsen, som var teatersjef for Studentteateret i årene 1993-1996, forteller at det var først da de flyttet inn på Det Akademiske Kvarter, at nye undergrupper ble opprettet, deriblant Lørdagsoperatørene, Teatersportgruppen, Skrivegruppen med mer. Det er utenkelig for flere at navnet ”Immaturus” ikke alltid har eksistert, før Thorsen tok initiativet til å gi ”Studentteateret” et egennavn på 90-tallet. Dette er ”noe man nå ser var riktig, siden alle bare kaller det ”Immaturus”, sier Thorsen.

 

Uendret logo i 23 år

1470370_10152083528836111_1170939035_n
Logo designet av Harald Fosse, har vært varemerke for Immaturus i ca. 23 år.

Harald Fosse har utformet logoen som skulle bli Immaturus sitt varemerke fra begynnelsen på studentteateret og fram til nå. Fosse var med som skuespiller i to oppsetninger, De tre musketerer og Tre ansikter, og designet Immaturus sin logo, samt 3-4 plakater. Jeg spurte om baktankene hans, da han utformet Immaturus sin logo. ”Tanken bak logoen var at Immaturus er avledet av “Immature” = umoden. Egget kommuniserer et budskap om at noe er umodent, samtidig som det slår sprekker. Sprekkene er ansikter og symboliserer roller/masker.”, sier Fosse. Denne logoen kom til å pryde Studentteateret Immaturus sitt navn omtrent i 23 år.

 

Logo uten skrift
Ny logo designet av Mathias Oldani (2013).

Ny logo for de som ”elsker”

Nå i våres ble det holdt en lukket logokonkurranse der de aktuelle kandidatene sendte inn sine bidrag. Valg av logo er viktig i forbindelse med hva organisasjonen vil at logoen skal representere og kommunisere til sitt publikum. Begge logomakkerne, Fosse og Oldani, tok utgangpunkt i navnet ”Immature” som betyr umoden. Den nye logoen består av to babyansikter, ett surt og ett glad ansikt, og viser et klart budskap for hvordan teater kan bevege og røre sine tilskuere. ”Den [logoen] står i stil med det fine navnet vårt Immaturus, og de to ansiktsikonene kan leses på mange måter”, sier Longva.

Immaturus er et amatørteater som blir dyrket av studenter som elsker teater. Ordet ”amatør” kommer av det franske ordet amateur, som betyr ”en som elsker”. Fosse konkretiserer at han ville ”uttrykke at teater kan bidra til modning og personlig utvikling.”, noe som også er viktig for Immaturus. Med årene har Immaturus bygd opp et godt rykte, og studentorganisasjonen har over lengre tid levert oppsetninger med profesjonell tyngde. Dette kommer av studentenes pågangsmot som har et ønske om å gjøre sitt ytterste for å kvalitetssikre hver enkelt oppsetning. Teatersjef Longva, poengterer, ”Vi har bare mottatt positive tilbakemeldinger på vårt dristige logoskifte, og har allerede rukket å etablere og bli glad i de to Immaturus-ansiktene.”.

 

Ny giv for studentorganisasjonen

Det er tydelig at den nye, lekne og friske logoen har hjulpet studentorganisasjonen opp og fram denne høsten. Styremedlemmene og KR i Immaturus har jobbet hardt dette semesteret for å profilere den nye logoen og gjøre studentteateret mer synlig i studentmiljøet i Bergen. Profileringen og synliggjøringen av Immaturus i bybildet er mye takket være teatersjef Longva, som har trukket i alle tråder for å få alle i alle ledd til å yte mer. Hans overordnede mål og visjon for Immaturus er å sørge for at Immaturus gjør sitt ytterste for å gi modig kvalitetsteater til Bergens befolkning. ”Hvor stor del av høstens suksess som skyldes logoen vil jeg ikke spekulere i, men det er ingen tvil om at det har vært stor glede å se splitter nye medlemmer iføre seg t-skjorter med den nye logoen på.”, avslutter en fornøyd Longva.

Skrevet av: Susanne Rytter Johansen.

Legg igjen en kommentar