Kategorier
Aktuelt: Allment

Crowdfunding som sponsing

4208195717_c30af18a28_m
Blindspot Pictures CC BY-NC-SA

Crowdfunding bruker internettet til å kommunisere med tusen – hvis ikke millioner – potensielle sponsorer. Søker man etter sponsorer kan man sette opp en profil om deres prosjekt på en webside som driver med crowdfunding. Slik kan de da bruke de sosiale mediene – ved siden av familie, venner og jobb – til å samle inn penger.

Tre typer crowdfunding

Det er tre typer av crowdfunding. Den første er Donation crowdfunding eller donasjon. Dette er mennesker som vil sponse fordi de tror på formålet, de forventer ikke å få noe tilbake. Den andre er Debt crowdfunding eller gjeld. Her forventer sponsorene å få tilbake pengene sine med renter, også kalt et lån. Den tredje og siste er Equity crowdfunding eller egenkapital. Penger blir tatt i bytte for en egenkapital i prosjektet. Det er en effektiv måte å samle inn penger på hvis man ikke har nok investorer. En film som er sponset på denne måten er den finsk-tysk-australske, mørke, science-fiction komedien Iron Sky.

Iron Sky

Iron Sky er lagt til en usannsynlig fremtid: Etter andre verdenskrig flyktet nazistene til den mørke siden av månen. Filmen er lagt til 2018 da nazistene kommer tilbake med en romflåte, The Meteorblitzkrieg. Siden forutsetningen for filmen ikke var strålende fikk de ikke nok penger ved vanlig pengeinnsamling, så regissør Timo Vuorensola og produsent Tero Kaukomaa måtte ty til fansen.

Publikum som aksjonærer

Med Iron Sky gikk de forbi vanlig crowdfunding og til det man vil kalle ”crowdinvestments” – de inviterte publikum til å bli aksjonærer. Til denne filmen kunne publikum også komme med elementer de ville ha med i filmen eller komme med forslag som kunne gjøre filmen bedre. Med rundt 200 investorer – i tillegg til 10.000 fans som deltok i crowdfunding – samlet de inn over 15.000 pund. Ikke en hvilken som helst film kan få til dette, de må ha en like stor fanskare som det Iron Sky har.

En ny fremtid

Iron Sky er viktig del av en ny bølge av indiefilmer hvor filmskaperne er i direkte kontakt med publikum før filmen er utgitt. Her utnytter de samfunnet til å lage film og til en grad sponsing. Skaperne av Star Wreck og Iron Sky grunnla den kritikerroste filmskaperplattformen Wreckamovie i 2007, noe de store studioene nå sakte men sikkert har begynt og utforske. I følge www.ironsky.net skal oppfølgeren sponses på samme måte.

 

Kilder

Kelly, S. (17.04.2012) How Crowd-funded Film “Iron Sky” Went From Scheme to Screen [internett]. London, Condé Nast Digital Limited. Tilgjengelig fra: <http://www.wired.co.uk/magazine/archive/2012/05/play/iron-clad-investment> [nedlastet 24.09.2013]

UK Crowdfunding Association (2013) What Is Crowdfunding? [internett]. Storbritannia. Tilgjengelig fra: <http://www.ukcfa.org.uk/what-is-crowdfunding > [nedlastet 24.09.2013]

Legg igjen en kommentar