Kategorier
Aktuelt: Fagleg

Kundekommunikasjon

Den kommende uken starter praksisperioden for oss alle og jeg for min del skal få prøve meg hos Bergen Nasjonale Opera, tidligere kjent som Den Nye Opera. Organisasjonen har nylig endret navn og er i ferd med å etablere sin nye profil. I en slik prosess er det viktig å fokusere på blant annet merkevarebygging.

I Store Norske Leksikon defineres merkevarebygging som «alle aktiviteter som går med til å skape, posisjonere, opprettholde og videreutvikle et mentalt bilde (image og omdømme) av en […] vare eller en tjeneste […] i folks bevissthet, i den hensikt å gi produktet identitet og tilleggsverdi. Det legges vekt på å kommunisere merkevarens image på en måte og i de sammenhenger som gjør at den «faller i smak» i den utvalgte målgruppen». Merkevarebygging handler altså om bevisst kundekommunikasjon, for å få frem merkevarens særegne personlighet eller identitet.

Sammen med logodesign og den visuelle profilen er merkevarebygging med på å skape et helhetsinntrykk av bedriften. Grafiske designere kan utforme logo og lage en visuell profil, men bedriftens særegenhet og identitet blir til gjennom brukernes oppfatninger. Det må derfor være samsvar mellom kundens forventninger til produktet og bedriften, samt den totale opplevelsen de sitter igjen med. Det er dette merkevarebygging handler om. Et eksempel: Dersom Bergen Nasjonale Opera skal avholde en klassisk operaforestilling som varer i fem timer, kan de ikke gå ut med informasjon om at forestillingen er en moderne operaforestilling for folk flest. Publikum vil ikke få det de hadde forventet og mange vil kunne føle at de ikke har fått valuta for pengene sine. Det er ikke noe galt i en klassisk operaforestilling over fem timer, men folk må vite hva de går til. Det handler om å kommunisere korrekt informasjon til kunden og skape de riktige forventningene. Bedriften må stille seg selv spørsmålet: hva vil organisasjonen kommunisere til kundene gjennom sin profil og gjennom utvalgte informasjonskanaler?

Ordet kommunikasjon kan forstås på mange måter, og det finnes flere måter å kommunisere på. I følge bokmålsordboken kan kommunikasjon bety «overføring av informasjon», og det er dette som er essensielt for oss som skal jobbe med informasjonsarbeid i en bedrift de neste ukene. Gjennom fagets teoretiske del har vi lært om hva som er god og dårlig kommunikasjon, og hvordan det i dagens digitaliserte samfunn er viktig å markere seg i mylderet av informasjon som finnes der ute. Hver dag kommuniserer utallige bedrifter med sine kunder, via medier som internett, tv, radio og aviser. Sosiale medier, og muligheten de gir for hyppig og direkte kontakt med kundene, øker informasjonsflyten og gjør det enda vanskeligere å markere seg. Det finnes derfor et behov for en bevisst kundekommunikasjon, hvor bedriften gir et klart og tydelig budskap. Informasjonen som bedriften sender ut må bli forstått og husket. Kun på den måten kan bedriften gjøre seg og sin merkevare markert.

 

Bilde (bno.no): Hva ønsker Bergen Nasjonale Opera å kommunisere med sin nye profil i friske farger? 

Legg igjen en kommentar