Kategorier
Aktuelt: Fagleg

Hva gir suksess i jobbmarkedet?

Hvordan møter vi dagens arbeidsmarked og hvilke kanaler benytter vi oss av når vi skal søke jobb? Det er ingen hemmelighet at noen stillingsannonser aldri blir utlyst eller at mange av stillingsannonsene allerede er besatt før de utlyses. Hvilke strategier skal man da ta i bruk for å skaffe seg arbeid?

Sosiale nettverk

Kineserne kaller det guanxi. Dette begrepet handler kort og godt om sosiale nettverk. Guanxi et gammelt og utbredt fenomen blant kinesere, som handler om tjenesteytelse mellom to eller flere personer. Det å inneha et stort sosialt nettverk spiller en vesentlig rolle når det gjelder å konkurrere på det beinharde jobbmarkedet i Kina. Det ser ut til at dette også får en stadig viktigere funksjon her i landet.

Sosialt nettverk defineres som familie, venner og bekjente. Det er gjennom dette nettverket at potensielle jobber befinner seg. Jeg ville for eksempel aldri fått min første kaféjobb, dersom jeg ikke hadde stiftet bekjentskap med sjefens datter. Mange skaffer nok sin første jobb gjennom sosiale nettverk, og dette blir kanskje enda viktigere når man er ferdig med studiene på Universitet eller Høgskole.

Foto: SEMway, URL: http://semway.no

Sosiale medier

Sosiale medier har også fått plass som en nisje innenfor jobbsøkerprosessen. Folk benytter seg i større grad av sosiale medier for å promotere seg selv og sin kunnskap, og på den måten komme i kontakt med bedrifter. Facebook, Twitter, blogg, Youtube og LinkedIn er ulike fora man kan benytte seg av når man skal finne jobb. I følge Aftenposten bruker hver tredje nordmann sosiale medier i jobbsøkerprosessen[1].

Gjennom sosiale medier kan man knytte kontakter enten direkte til bedriften man ønsker å jobbe for, eller komme i kontakt med andre som kan hjelpe deg i jobbsøkerprosessen. Dette påpeker administrerende direktør Kristian Fæste i Xtra personell. Hans eget firma bruker aktivt Facebook, Twitter og LinkedIn for å rekruttere potensielle arbeidsgivere[2].

LinkedIn er en viktig arena, kanskje spesielt for nyutdannete studenter. Her kan man samle kontakter og nettverk, finne jobber og ansettelse. LinkedIn er et sted man kan vise seg frem for potensielle arbeidsgiver og vise hva man kan og er god til.   

Kristin Oudmayer er en kvinne som skaffet seg jobb gjennom Twitter. Ideen om å skrive en bok om mobbing ble lagt ut på Twitter, og få dager senere hadde hun fått bokkontrakt hos et humanistisk forlag. Materialet til boken ble samlet gjennom såkalt crowd-sourching på Facebook og Twitter[3]. Et annet sted man kan promotere seg selv er på Youtube. Et eksempel på dette er Lasse Giertsen. Giertsen er utdannet animatør og ved å legge ut noe av sitt arbeid på Youtube, mottak en rekke jobbtilbud, fra blant annet MTV[4].

Konklusjonen blir derfor at både sosiale nettverk og sosiale medier er viktige verktøy når man skal søke arbeid. I dagens samfunn synes det å være en sammenblanding av disse som kan føre til suksess i jobbjakten.

 

 

 


[2] URL: http://www.siste.no/jobbmagasinet/guider/article5837206.ece – Oslo (ANB), 12.desember 2011.

[4] URL: http://www.dagbladet.no/tv/2007/01/11/488501.html  – Dagbladet, 11.januar 2007

Legg igjen en kommentar