
Lene Vikan er kontorsekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund Avd. 6 Vest og ofte den første medlemmene og tillitsvalgte møter når de har spørsmål de ønsker å få svar på.
Som kontorsekretær har Vikan daglig kontakt med både medlemmer og tillitsvalgte. Det kan være gjennom e-post, telefon, Facebook eller at de kommer innom kontoret.
Hun har mange forskjellige arbeidsoppgaver som å registrere nye medlemmer, snakke med medlemmer om kontingentinnbetaling og kontakte bedrifter for å få til en trekkavtale med dem. I tillegg svarer Vikan på medlemshenvendelser over telefon og e-post hver dag.
Mye av dagen går med til å svare på forskjellige henvendelser fra medlemmer og tillitsvalgte, og det er ikke alltid kommunikasjonene flyter like lett.
– Det er mange med innvandrerbakgrunn som jobber som renholder og flere av dem snakker lite eller dårlig norsk. I de tilfellene kan det være en utfordring å forklare tyngre emner som lovverk, avtaleverk eller enkelte medlemsfordeler, som for eksempel forsikring.
Vikan har erfart at i møte med medlemmer er det viktig å være uformell og legge seg på deres språklige nivå. Når hun prøver å hjelpe noen som snakker dårlig norsk eller engelsk bruker hun bevisst et mye enklere språk. Men noen ganger fører språkproblemer til at kommunikasjonene stopper helt opp. I disse situasjonene kan google translate være et godt hjelpemiddel, men i enkelte tilfeller er det ikke annet å gjøre enn å undersøke om en kontaktperson kan fungere som tolk.
Vikan har også erfart at det er også viktig å prøve å forstå og sette seg inn i andre kulturer.
– Det er ikke bare medlemmer som har vokst opp i andre land enn Norge som har en annen kultur, også de forskjellige yrkesgruppene har sitt eget språk og sin helt egen kultur.
Ett svar til “Språk og kommunikasjon”
Et spennende valg av intervjuobjekt, folk som sitter i førstelinjetjenesten i direkte kontakt med folk har en viktig kommunikasjonsoppgave. Intervjuet var greit og ryddig, men savnet noe mer om hva Lene som ble intervjuet mente og sa. Intervjuet fikk overvekt av beskrivelse og presentasjone framfor at hun selv kom til orde. Men ryddig og meget interessante poeng om språk og kommunikasjon med arbeidstakere med annen språbakgrunn som jeg vil gjerne høre mer om.