
Hvor finner jeg kundene mine? Hvordan skape dialog? Dette er hverdagen til Anders Hønsi, ansvarlig markedsfører i Kompano AS. For flere svar og flere spørsmål, ta sats og sekken på og fin din følgesvenn.
Høsten 2013 opprettet Anders Hønsi og Nils Christian Wille Kaisen selskapet Kompano AS. I dag er selskapet nesten ett år gammelt. For de som undrer seg over navnet på selskapet er det hentet fra esperanto og viser til ordet «følgesvenn». Nå arbeides det hardt for å finne norske rygger og sale de opp med nye følgesvenner.
-Vi hadde sett oss ut en målgruppe da vi startet opp. Sekkene skulle være kule for de i 20-årene, men så var responsen på tilbudene våre fra folk i alderen fra 14-20 år. Da var det bare å holde på en pragmatisk mediestrategi. Det hele handler etterhvert om erfaringer, utdyper Hønsi.
Kontakt med kundene
I juli i år hadde Kompano lansering av deres første modell – med et fargevalg fra sort, blå og til vinrød. Like fargerrikt har bruken vært av ulike typer kommunikasjonskanaler.
– Vi slo fast at Facebook burde være vår hovedkanal, mellom oss og kundene, og den fungerer veldig bra. I tillegg har vi profil på Instagram og egen nettside – kompano.no, kommenterer Hønsi.
Snapchat
Per i dag har facebooksiden deres 1791 «likes». Det skulle likevel være et annet sosialt medium som fanget oppmerksomheten til Hønsi:
-Snapchat er tingen. Når vi sender ut sekkene til kundene våre legger vi alltid ved et pakkekort med et snapsymbol og henvisning til vårt eget brukernavn inne på snapchat. Det som ofte skjer er at kundene sender bilder tilbake av seg selv og sekken med et glis om munnen. Dette er dialog. Noe vi ønsker. Omdømmet vårt skal assosieres med begrepet inkluderende, sier Hønsi.
Bilde og skrifttejensten snapchat fungerer ikke bare utelukkende som en dialogskapende kanal.
-Noen ganger får vi direkte henvendelser fra kundene våre via snapper, henvendelser som inngår under termen kundeservice. Her må vi sende snap tilbake å prøve og guide den enkelte tilbake til facebooksiden vår eller til hjemmesiden, for lettere å kunne svare på det konkrete spørsmålet.
Anders Hønsi mener å ha gjort opp seg en konkret erfaring på hva som gjør snapchat til et dialogskapende og effektivt medieverktøy.
– Det handler om terskel. Jeg mener snapchat senker nivået. Terskelen for kommunikasjon er lavere på snapchat, enten det gjelder spørsmål eller annen type for kommunikasjon.
Feilslått
Det har ikke alltid vært like sort, blått eller vinrødt. Bak et av eksperimentene med å nå kundene valgte Hønsi å teste ut Google AdWords. Det er en optimaliseringstjeneste. Annonser til selskapet skal matche med nettbrukerens søkeord innenfor en kategori. Hvert enkelt søkeord blir underlagt en budrunde. De som betaler mest får annonsen sin høyere opp på siden.
– Vi fant raskt ut at søkeordet «sekk» ble for generelt. Hva ville vi være? En urban sekk? Alle må ha en sekk, men det finnes så mange typer og til ulikt formål.
Framtiden
Dette leder over til den underliggende problemstillingen: «Alle må ha en sekk.» Hvordan skape seg et navn innenfor bransjen?
-Mange forteller oss at sekkene våre ligner på de fra Herschel. Vi er litt det samme akkurat nå. Så nå jobber vi for å skape oss en mer nisjepreget profil. Om ti år ønsker vi å ha utvidet sortimentet vårt og en tydelig grønn profil. Miljøet skal speiles i de materialene vi velger for sekkene våre. Det blir en grønnere følgesvenn, rent metaforisk.