Kategorier
Ymse informasjon

Store øyner, store ører og et bankende hjerte

Butikkleder Liv Spjeld By har litt andre arbeidsoppgaver enn butikkledere flest. Hun styrer hverdagen i Fretex sin butikk i Lars Hilles Gate i Bergen.

– Som butikkleder i Fretex har jeg to hovedområder jeg har ansvar for. For det første skal jeg drifte butikken etter en del prinsipper og ha et fornuftig salg. For det andre har jeg et stort ansvarsområde på attføringsbiten.

De fleste som jobber i Fretex sine butikker er nemlig inne på ulike NAV-tiltak. Hver enkelt av personellet er i butikken i ulike perioder, med ulike problemstillinger og ulike handlingsplaner, forteller Spjeld By. Selve butikkdriften er tuftet på bruktsalg der det er forventede inntekter på de ulike varegruppene. Som butikkleder er det hennes oppgave å se til at butikken er i best mulig form utseendemessig og å se til at de har de varene som skal til for å oppnå de forventede salgsbudsjettene. Hver dag må hun derfor ha kontakt med de som leverer varer til butikken, fortsetter Liv. Også tøysorteringsavdelingen er det viktig å være på hugget ovenfor, slike at det kan bestilles inn mer av de varene som selger ekstra bra fra dag til dag. Samtidig opprettholdes kommunikasjonen med butikkjedesjefen som sitter i Stavanger stort sett daglig, via mail.

Når det gjelder attføringsdelen rapporteres det gjennom mail i et lukket rapporteringssystem, som har høy sikkerhet for innlogging.

– Her må jeg rapportere avvik og legge inn detaljer på de ulike sine planer. Når man jobber med attføring gjelder det å være tett på. Rett bak, rett foran. Jeg pleier alltid å si at man må ha store øyner og ører og selvfølgelig også et hjerte som banker for mennesker.

Liv forklarer at hun og kollegene har blitt enig om alltid å ha et positivt fokus på kommunikasjonen dem imellom. I dette ligger det at de snakker litt om suksessene sine, samtidig som de rapporterer avvik og lignende i forhold til oppfølging.

– Vi har bestemt oss for at vi alltid skal kommunisere på positive ting, selv om det har et negativt budskap. Jeg som er en ganske hissig person må av og til gå noen runder med meg selv før jeg tar en telefon eller mail. Det ser jeg at enkelte av mine kolleger også må gjøre, jeg kan se det på mailene.

Slagordet til Fretex er «Vi gir folk grunn til å tro på fremtiden!». Hva betyr det?

– Det betyr at vi skal se på folks muligheter og få menneskene til å tro på at de har et egenverd. Uansett om en har store utfordringer i livet sitt har man en mulighet og noe ved seg som en kan bygge videre på, og noe en kan bidra med i samfunnet. Det er vel det som er kjernen i våre verdier – at alle med sin innsats og med sin evne, om den er liten eller stor, kan være med å bidra til et fellesskap.

Butikkleder Liv Spjeld By i klesavdelingen på Fretex. (Foto: Maren Aabrekk)
Butikkleder Liv Spjeld By i klesavdelingen på Fretex. (Foto: Maren Aabrekk)

Fretex har en utad strategi om å fremstå så profesjonell som mulig for sine kunder. Målet er å ha rene, pene butikker og et butikkpersonell som er tydelig og fast bestemt når det gjelder pruting og lignende, men samtidig ha et øye for at kundene også er ulike, forteller Liv. Butikkene blir målt på akkurat samme kundemålinger som ordinære butikker med ordinære ansatte. De prøver å ha en standard både på de som betjener kundene og på butikkene, så høyt opp til det som kundene og verden rundt forventer.

På spørsmålet om hva som skiller Fretex fra en ordinær bedrift, svarer Liv at den største forskjellen er at i andre bedrifter har de ansatte har blitt valgt til å jobbe der. De har fått en ansettelse ut i fra sine kunnskaper, ferdigheter og sin egnethet.

– På Fretex begynner vi med motsatt side. Vi prøver ut folk – om de har egnethet, ferdigheter og mulighet til å kunne tilegne seg det som for eksempel en butikk forventer at ansatte har. Det være seg språk, helse, alt fra detaljer som personlig hygiene og dette med å ønske å møte kunder. Om de har evne til den åpenheten som det forventes at en som jobber med kunder og varer må ha. Det tenker jeg er den største forskjellen.

Ettersom Fretexbutikkene verken velger sitt eget varesortiment eller 80% av sine ansatte, er det forståelig at Spjeld By trekker dette frem som noe som skiller Fretex ut. Det er også høy rullering på ansatte – personalet endres fra uke til uke, måned til måned, halvår til halvår.

– I dag hadde vi for eksempel samtale med to nye, som skal begynne i avklaringsprogram på fredag. Andre ble avsluttet forrige måned. Avklaring er veldig spennende å jobbe med, avslutter Liv.

Legg igjen en kommentar