Kategorier
Aktuelt: Fagleg

Tyven, tyven skal du hete. Eller?

Hvordan tar det seg ut når et nettsted under vingene til Norges nest største mediekonsern stjeler som ravner? Den siste tiden har det stormet rundt ørene på viralnettstedet Buzzit.no. Ikke bare kopierer de blindt artikler fra aviser både i inn- og utland, de bruker også intetanende privatpersoners bilder.

Buzzit er kanskje ikke lenger like verdt å dele. (Foto: Skjermdump/Buzzit.no)
Buzzit er kanskje ikke lenger like verdt å dele, til tross for populariteten nettsiden har oppnådd. (Foto: Skjermdump/Buzzit.no)

I et samfunn der klikk, likes og delinger nærmest definerer hvem du er, er det viktig for mange å finne bilder, saker og ting de kan dele, som samler mange likes. Nettsteder som Buzzit.no skal hjelpe folk til å finne nettopp dette.

«Buzzit.no er Norges nye delenettsted. Vi skal finne de beste sakene fra både inn og utland; sakene folk snakker om rundt om i verden. I tillegg drar vi veksel på innholdet fra 80 lokal- og regionaviser over hele Norge.» Dette kan man lese under «Om oss» på Buzzit.no.

Én ting er å dele, en annen ting er å stjele.

Kreditering over en lav sko

I utgangspunktet skal alle bilder som publiseres på for eksempel nettsider eller i aviser ha en tydelig kreditering av fotografen. I Buzzits tilfelle har de tatt et tjuvtriks i det de har brukt bilder fra bildedelingstjenesten Instagram, hvor de enten bare kreditert Instagram, eller i noen tilfeller skrevet «Foto: Privat» eller «Ukjent».

– Vi har lagt merke til nivået på fotokreditering på Buzzit, og er lettere sjokkert over at et stort norsk mediehus kan holde på slik. Dette er jo ikke en blogg, men en nettside drevet av Norges nest største mediekonsern, Amedia, sier leder i Pressefotografenes Klubb, Sveinung Uddu Ystad til Aftenposten.

– Lovgivningen er klar. Fotografen har opphavsrett på sitt eget bilde. Det er ubestridelig, sier han videre til avisen.

Privat eller offentlig?

Mange av de som har blitt rammet av tjuvtriksene til Buzzit har reagert på at sakene eller bildene deres har blitt brukt, uten at de har gitt lov, og bedt nettstedet om å fjerne det. Men så kommer det store spørsmålet: er en åpen Instagram-konto privat eller offentlig? Det kan nemlig utgjøre en forskjell på hvilke rettigheter du har til bildene du deler.

Sjefsredaktør Anders Opdahl i avishuset Nordlys, som eier Buzzit.no, forteller til Aftenposten at bildene de har brukt på nettstedet er hentet fra åpne profiler på Instagram. Selv om han legger seg flat og beklager bruken av bildene, mener han det ikke er så dramatisk å bruke disse bildene på sitt nettsted.

– Åndsverksmessig er ikke bruken veldig dramatisk da Instagram-brukerne jo gir et samtykke til gjenbruk hos en tredjepart når de oppretter en konto. Men presseetisk og folkeskikkmessig er det tvilsomt. Det har jeg ingen problemer med å se. Vi må som hovedregel spørre disse brukerne når stoffet skal brukes i en redaksjonell kontekst, sier han.

Det er nemlig slik at med en åpen profil er bildene man legger ut tilgjengelig for alle som er på Instagram, så bildene er i praksis offentliggjort. Dermed kan man stille seg spørsmålet; er de egentlig tyver? Selv om regelen absolutt er at man skal spørre før man tar, ligger bildene like tilgjengelig som kjeks på et møte. Fristende og servert på et sølvfat.

Legg igjen en kommentar