Praktisk erfaring og personlig utvikling

Slotten ser praktisk erfaring ved siden av studiene som helt nødvending. Foto: Marit Kristine Bjøntegård
Slotten ser praktisk erfaring ved siden av studiene som helt nødvending. Foto: Marit Kristine Bjøntegård

Til tross for den unge alderen har Alexander Slotten (22) rukket å få mye praktisk erfaring i tillegg til bachelorgraden i PR, kommunikasjon og media fra Høgskolen i Volda. Han flyttet til Bergen for å ta et årsstudium i historie ved Universitetet i Bergen, men det viste seg at det skulle bli lite tid til studiene. Han er PR-ansvarlig i Studentradioen i Bergen i tillegg til å være medarbeider i spillelisteprogrammet Trigger Bergen, illustrerer en barnebok som gis ut til høsten, jobber som grafisk designer i indie-plateselskapet Wake Manement samt PR-ansvarlig for den nyetablerte Fanafestivalen. I fjor høst var jobbet Slotten også i Hulens PR-avdeling.

Det hele startet i Volda da Slotten fort skjønte at det er helt nødvendig med praktisk informasjon i tillegg til studiene

– Da jeg studerte i Volda hadde jeg like mange verv som det jeg har her i Bergen. Jeg ser det som nødvendig å ha praktisk erfaring ved siden av studiene for å være en nyttig ressurs. Jeg var PR-ansvarlig Volda Student-TV og så var jeg Web- og kommunikasjonsansvarlig for Studenttinget samt grafisk designer for Studenthuset Rokket og diverse DJ-events. Jeg var også grafisk ansvarlig for X2-festivalen. I tillegg har jeg utviklet mine egne designegenskaper og blant annet studert desgin på Hawaii.

Alexander tok alle mulighetene han fikk servert og etter hvert som han fikk mer praktisk erfaring ble han også mer ettertraktet

22-åringens grafiske portofølje vokste seg større og han fikk bygget opp et godt omdømme. Da Bergenseren tok over jobben som PR-ansvarlig i Studentradioen i Bergen i fjor høst hadde studentorganisasjonen stått uten PR-sjef i over et år. Dette så han som en god mulighet.

– Egentlig skulle jeg jobbe i PR-avdeligen til Student-TV, men så spurte AR i Studentradioen om jeg heller ville jobbe som PR-sjef hos dem. Dette var en veldig god mulighet. Jeg kunne bygge opp PR-avdeligen sånn som jeg ville, finne de folkene jeg synes virket mest kompetente og forme avdelingen på min måte. Jeg kunne bruke erfaringen jeg hadde lært fra Volda og Hawaii, forklarer Slotten.

Alexanders spisskompetanse ligger på visuell kommunikasjon som følger av begrenset tid og ressurser. Hovedfokuset hans ligger derfor på PR-vervet i Studentradioen i Bergen. Slotten mener at det ikke nytter å fokusere på for mange prosjekter samtidig.

– Jeg synes det er bedre å gjøre noen ting skikkelig enn mange ting halvveis. Derfor står PR-avdelingen av meget dyktige designere, illustratører og fotografer fra Kunsthøgskolen og Kunstskolen. Jeg setter disse i arbeid i henhold til mine overordnede kommunikasjonsmål.

Delegering og kommunisering

Til tross for at Alexander har mange prosjekter gående kan det likevel bli for mye av det gode. Den unge mannen er i den luksusposisjonen at han har vært nødt til å si nei til mange gode tilbud, for eksempel til å være grafisk designer på Hulen. Han har generelt sett måttet kutte ned på det grafiske arbeidet. Til gjengjeld har han blitt flinkere til å delegere arbeid, prioritere ting og si nei til oppgaver som han ikke føler bidrar til personlig utvikling.

Slotten mener det ikke nytter å se for seg hvor man ender opp, men å heller følge magefølelsen og gjøre de tingene man liker å gjøre.

– Hvis man følger magefølelsen og gjør de tingene man liker å gjøre blir man også flink i dette. Og da kommer man forhåpentligvis til å ende opp med å drive med de tingene man liker å gjøre. Jeg har et bredt interessefelt. Det er umulig å vite hvor man kommer til å ende opp.

Studenter, som hovedsakelig er Studentradioen i Bergens målgruppe kan være en vanskelig målgruppe å nå ut til. Slottens tips til kommunikasjonsarbeidere er å være ærlige i måten de kommuniserer på og å være kreative. Hvis man har gode ideer, så kommer man også langt. Det å være kynisk eller manipulativ nytter ikke, ifølge Slotten.

Å kommunisere med en mottaker

PR-sjefens største tips til de som har lyst til å jobbe med kommunikasjon er så enkelt som det å kommunisere med andre.

– Forstå folk. Det er mitt beste tips. Du kommer alltid til å kommunisere med en mottaker. Hvis du ikke forstår ham, eller henne, hvordan de tenker og er, da har du ikke sjans. Kom deg ut og møt mennesker og øv deg på å kommunisere og lære dem å kjenne. Da forstår du fort essensen i det å kommunisere. Alt annet er bare supplement. Det er alt for lett å drukne i teknologi og teori.

Legg igjen en kommentar