
Med Rosa Panter-serien viste Bjarne Melgaard at han kunne male. Med utstillingen «A house to die in» viste han at han kunne bygge hus. Med «Jealous», som nå står utstilt i Kode 2 på Bergen Museum, gir han oss en ny definisjon av stygghet.
Det eneste imponerende med Melgaards «Jealous» er klumpen med maling han har fått til å henge et stykke oppe på lerretet. Det kan det ikke ha vært bare bare å klare. Om det er fråde fra eller leppestiften til personen på maleriet klumpen skal forestille, er ikke godt å si, men frisk ut ser han ikke.
Plasseringen av en lavere, lysere figur til høyre for hovedpersonen er en tydelig referanse til Rembrandts «Nattevakten», som det i motsetning til «Jealous» må ha tatt mer enn en halvtimes tid å male. Det kan virke som Melgaard har brukket venstrearmen og brukt gipsen som pensel, eller malt med munnen eller føttene eller fått sønnen sin til å gjøre det, eller hunden – så stygt er det. Men det er malt på et stort lerret da (jeg vil tippe det er en tre meter høyt), og man kan lure på om Melgaard egentlig bare har manglet stige, og at han enten har måttet bruke en veldig lang pensel eller kaste maling oppover lerretet for å fremkalle formene. I så fall er det litt imponerende det han har gjort her, men det forklarer ikke hvorfor den nedre halvdelen av maleriet også ser så lite forseggjort ut.
Dette maleriet gir meg lyst til å dra hjem. Da er det litt rart at Bergen Museum har valgt å plassere det på den første veggen man ser idet man kommer inn i det første rommet i samtidsutstillingen i Kode 2. «Jealous» hører hjemme innerst i kroken i det siste rommet man besøker på utstillingen. Eller enda bedre: På museets lager. Eller enda enda bedre: På havets bunn. Det beste hadde vært å brenne det, men det er flere overvåknigskameraer her, og en sikkerhetsvakt som kikker inn på meg fra naborommet med jevne mellomrom.
Da Bjarne Melgaard etter å ha laget den såkalte rasismestolen ble anklaget for rasisme, uttalte han at han avskyr rasisme. Med «Jealous» gir han oss grunn til å tro at han også avskyr hærverk.
Kilder:
- Bjarne Melgaard: Singel og mett på sex og vold
- Brennmaneter, «narkotektur» og sort elk
- – Jeg avskyr rasisme, og beklager til alle som har blitt fornærmet av dette