Med praksis inn i virkeligheten

Kristoffer Sandvik Monsen trekker frem skrivetreningen som det absolutt mest nyttige ved praktisk informasjonsarbeid. Monsen, som planlegger å ta en master i Public and Social Communication, mener han har fått verdifull erfaring fra faget og praksisperioden i TV2.

 

Kristoffer Sandvik MonsenJeg møtte tidligere praktinfer Kristoffer Sandvik Monsen på Kaffemisjonen i Øvre Korskirkeallmenningen for å høre om hans erfaringer med faget og praksisperioden. Monsen ble utplassert i TV2 der han fikk allsidig praksis, med arbeidsoppgaver som skriving av programomtaler, kunde- og pressehåndtering, og ikke minst skriving av tekster til internavisen.

Hva var det viktigste du lærte under praksisperioden?

– Det er litt det samme som vi fikk gjennom undervisningen i praktisk informasjonsarbeid: mye effektiv skrivetrening. Spesielt da jeg arbeidet med internkommunikasjon i TV2 måtte jeg skrive mye og under tidspress. I tillegg var det lærerikt å være på utplassering i en avdeling der medarbeiderne har lang fartstid i bransjen.

Monsen trekker også frem at han fikk et verdifullt innblikk i TV2s kultur for problemløsning og kunnskapsforvaltning, og ikke minst hvordan kanalen er organisert.

– Jeg liker veldig godt å se de store linjene, jeg er veldig interessert i organisasjonsliv generelt og organisasjonsstruktur og kultur, og ikke minst organisasjonslæring. Jeg fikk være med på et par møter, og det var spennende å oppleve møtekulturen og hvordan folk agerer i en organisasjon av TV2s kaliber.

Når det gjelder faget praktisk informasjonsarbeid er det spesielt skrivetreningen Monsen setter pris på.

– Det viktigste jeg lærte var at skriving krever kvantitet. Hvis man skal bli god til å skrive, så må man skrive veldig mye. Selv om det ikke er obligatorisk, så er det lurt å gå på skriveseminarene der man lærer seg å skrive effektivt og fort. Prosessen med første- og andreutkast som man blir indoktrinert med i akademia er veldig lite overførbar til en situasjon der du i verste fall skal levere en rapport på en halvtime. Derfor kommer den intensive skrivetreningen i praktisk informasjonsarbeid godt med. Det er kanon at de faktisk har tatt seg bryet med å legge til rette for denne typen undervisning.

Monsen kunne tenkt seg enda mer skrivetrening og flere workshops for å gjøre faget enda mer praktisk orientert.

– Man kan liksom ikke få nok praksis. Det er kanskje urealistisk at man skal bli utplassert i en bedrift i fem måneder, så derfor mener jeg at man kunne trukket det praktiske mer inn i undervisningen. Man kunne for eksempel lagt mer til rette for å gå i grupper og løse caseoppgaver.

Selvsagt koster den typen undervisning mye, men det funker veldig bra. Jeg mener det er stor aversjon mot denne type opplegg på HF generelt. Det at de har fått den mengden allerede med den type læring er nok et stort steg i riktig retning. Likevel mener jeg at den strikken enda er ganske tøyelig, så den synes jeg de kunne strukket lengre. Det å sitte og høre på lærere gjør man jo hele tiden ellers. Jeg vil heller ha det litt mer interaktivt, ut av den akademiske sfære og inn i virkeligheten.

Legg igjen en kommentar