Om en er forelder, søsken, tante, onkel eller barnevakt er det alltid nyttig å vite hvordan en best kommuniserer med barn.

Barn er ikke voksne, tilrettelegg språkbruken deretter. Ikke bruk store ord som barna ikke forstår. Merker du at barnet ikke skjønner hva du vil fram til, prøv å ordlegg deg på en annen måte. Tilpass språket etter alder, ikke prat på samme måte til en 5-åring som du ville til en 2-åring og omvendt.
Ned på barnas nivå
Sett deg på barnas nivå. Vil en presisere noe for barnet kommer en lengre med å sette seg ned på huk å kommunisere med barnet på dets nivå enn å heve stemmen. Ikke snakk ovenfra og ned, beskjeder gitt på denne måten forsvinner ofte over hodet på barnet. Ved å kommunisere med barnet på dets nivå gir en også barnet et klart inntrykk av å bli hørt.
La barna få tid til å uttrykke seg. Barn utrykker seg forskjellig, noen er mer verbale enn andre, men det er likevel viktig å gi barnet tid til å få frem det det vil ha sagt. Dette kan ta en stund, men det er viktig å ha tålmodighet å la barnet bli hørt.
Anerkjennende kommunikasjon
Denne formen for kommunikasjon innebærer at en på ulike måter viser barnet at en forstår barets følelsesmessige reaksjon og opplevelse av det som skjer. Unngå å si «det er ikke noe å bli lei seg for» eller «hør på meg» når barnet blir lei seg fordi det må avslutte leken fordi det skal i seng, det vil bare forsterke barnets negative opplevelse. Vis at du har forståelse for barnets følelser «jeg skjønner at du hadde lyst å leke mer og ble sint når du ikke fikk bestemme det selv.» Barnet vil da føle seg mer møtt.
Kroppsspråk og tonefall
Kroppsspråk og tonefall er også viktig når du kommuniserer med barn. Disse tingene kan avgjøre hvordan kommunikasjonen blir videre i samtalen. Dersom en går inn i situasjonen med et negativt kroppsspråk og et krast tonefall vil dette ofte skape en negativ reaksjon hvor barnet vil reagere med usikkerhet og aggresjon.
En annen ting som er viktig er å forklare hvorfor de blir nektet å gjøre noe i stedet for å bare gi et «NEI». Forklar hvorfor barnet ikke for lov til å for eksempel å slå når det er sint. Unntaket er i akutte farlige situasjoner hvor det er viktig å forhindre en handling. For eksempel om barnet er i ferd med å løpe ut i veien. Da er det viktig å gi et klart budskap «STOPP» med et strengt kroppsspråk for siden å nedjustere disse og forklare situasjonen.
Når man skal kommunisere med barn er det viktig å huske på at de i likhet med voksne er individer, ikke alle barn er like. De kommuniserer på ulik måte.