Ann Karene Rasmussen (26) er nyutdannet medieviter fra Universitetet i Bergen og jobber nå som informasjonsmedarbeider ved Høyskolen i Volda. I hennes jobb er informasjon og kommunikasjon til ulike målgrupper på vegne av HVO de sentrale arbeidsområdene. Jeg har pratet med henne om hvordan jobb-hverdagen hennes ser ut og hvordan hun mener man kan kommunisere og informere på gode og effektive måter.

Foto: Marte Aubert
Aller først, hva var det som fikk deg til å interessere deg for å jobbe med kommunikasjons- og informasjonsarbeid?
Interessen kom vel først med at jeg er veldig interessert i reklame, som jeg også skrev masteroppgave om. Jeg oppdaget også hvor viktig kommunikasjon er på forskjellige måter gjennom ulike verv i studietiden. I studentorganisasjonen Fagutvalget var jeg leder og fikk erfaring med å kommunisere både med studenter og ledelsen på instituttet jeg studerte på ved UiB. Her oppdaget jeg betydningen og viktigheten av å kommunisere hensiktsmessig. Jeg var også med i Samviten, som er en studentavis, der jeg jobbet som fotograf og journalist. Her var også kommunikasjon en viktig del av arbeidet og jeg syntes det var et veldig spennende arbeidsområde.
Kan du fortelle litt om informasjonsarbeidet dere gjør ved Høyskolen i Volda?
Ja, vi er fem personer som er ansatt i informasjonsavdelingen. Alle har forskjellige arbeidsområder, vi har for eksempel en som er web-ansvarlig, en grafisk designer som tar seg av alt som gjelder annonser og kataloger og mitt hovedansvarsområde er rekruttering. Så har vi også en informasjonssjef som har det overordnete ansvaret for det som skjer på avdelingen.
Hva er dine viktigste arbeidsoppgaver?
Mye av det jeg gjør på avdelingen som informasjonsarbeider er knyttet til rekruttering og informasjon om det som skjer på HVO. Når det gjelder rekruttering gjør vi dette gjennom studentambassadører som reiser rundt og informerer, utformer brosjyrer og annonser, og gjennom sosiale medier. Jeg jobber også mye med å publisere artikler på nett, ulike saker som retter seg mot forskjellige målgrupper. Det kan være rettet mot kommunen/fylkeskommunen, studenter og potensielt nye studenter. Kommunikasjon vi gjør både på nettsiden vår og gjennom sosiale medier er viktig for å vise aktivitetene som skjer ved HVO.
Hvor viktig er bruken av sosiale medier for kommunikasjonen ved HVO?
Sosiale medier er viktige for oss å bruke, det er et middel for å møte ungdommen der de er. Alle er som oftest på en eller annen form for sosiale medier. Facebook er viktig, men jeg synes effekten vi har sett her har begynt å avta litt. Det er ikke like mye aktivitet der lengre, så da må man finne ut hvorfor dette skjer og finne nye kanaler for å kommunisere. Vi har nettopp opprettet en Instagram-konto som vi lanserte med en konkurranse som vi har kalt #Typisk Volda. Dette går ut på at studenter skal sende inn bilder man mener er typisk Volda og førstepremien er at de får flydd inn to venner hit og så skal vi lage et gøy opplegg for dem her en helg. Konkurransen har vi laget for å vise Volda fra sin beste side, dette har fungert veldig bra og vi har fått inn over 600 bilder til nå. Vi vil appellere til potensielle nye studenter og effekten av dette kan være at noen som ikke vet noe særlig om Volda plutselig får øynene opp for at dette er en fin plass å studere. På informasjonsavdelingen er dette et tiltak vi gjør for å skape blest om Høyskolen, vi tenker å få til en god mediedekning rundt dette den helgen vi lager et opplegg for de som vinner, promotere det bra.
Hva synes du fungerer best av kommunikasjonen dere gjør?
Det er litt vanskelig å si siden ikke alt man måles, man kan måle trafikk og klikk på en nettside, mens effekten av annonser der vanskeligere å måle. Jeg tror at tiltakene sett i et samlet perspektiv fungerer bra. For eksempel hvis har en sak vi ønsker å få frem kan vi annonsere i avis, lage en artikkel/annonse på nettsiden vår samtidig som det står noe om det på Facebook-siden- Da får vi en effekt gjennom flere kanaler, så jeg tror det er viktig å være aktiv og bruke de mulighetene vi har for å kommunisere og informere samtidig.
Hvordan jobber dere sammen i informasjonsavdelingen?
Vi jobber mye i team, hver uke så har vi et kontormøte der alle deltar. Vi diskuterer mye om ulike strategier og saker som skal gjøres. Fra dette møtet så går vi ofte videre i mindre grupper og vi har daglig kommunikasjon mellom de ansatte på avdelingen.
Hva er den største utfordringen du har hatt i jobben din så langt?
Det var et litt vanskelig spørsmål å svare på. Men jeg tror jeg faktisk må være overgangen fra det være student til det å begynne i jobb. Det er en annen måte å tenke på. I studietiden skal man tilegne seg ny kunnskap, mens når kommer i jobb skal kan bruke kunnskapen man har på en ny måte.
Helt til slutt, hva liker du aller best med å jobbe med kommunikasjon og informasjon?
Det jeg liker aller best må være at det er stor variasjon i arbeidsoppgaver, nye utfordringer og så er det et veldig kreativt yrke. Man får brukt mange sider av seg selv i denne jobben.
Med det sier jeg takk for intervjuet!
Ved Høyskolen i Volda jobber altså informasjonsmedarbeiderne med å nå ut til ulike målgrupper på best mulig måte. De benytter seg av ulike kanaler for å gjøre dette, og som Ann Karene sier er sosiale medier er viktig redskap for å kommunisere med dagens unge der de er.