Kategorier
Aktuelt: Allment

E 16 Bergen-Voss. Dødens vei

Foto: Bridgette Taylor. CC

Lokalt i Hordaland døde det 19 personer i trafikken i fjor, dette er det høyeste tallet av alle fylker i landet. Syv av disse personene døde på E16 mellom Bergen og Voss. Siden 1993 har 54 personer blitt drept på E16, 28 av de har blitt drept på strekningen Voss – Trengereid.

Brannsjefen på Voss, David Skjerven, har rykket ut til over 100 ulykker, til NRK Hordaland sier han:

I begynnelsen syns jeg at jeg taklet det fint. Nå har det kommet til det stadiet at jeg ikke er med i front lenger. (1)

Linda Eide telte i en episode av «Norsk attraksjon» anntallet tunneler mellom Voss og Bergen, det er ikke rent få. Mellom Trengereid og Voss er det 27 tunneler, resten av veien er smal og preget av farlige kurver. Statens Veivesen betegner denne veien som en krevende vei med høy risiko. Yrkessjåføren Torgils Rogne sier til tungt.no at han stadig oftere tenker på om han kommer seg hjem igjen til barna:

-Den tanken har slått meg og den skremmer meg. Etter 26 år som yrkessjåfør må jeg ærlig innrømme at jeg vurderer å finne på noe annet. Ikke bare på grunn av E16, men den er en stor del av den totale situasjonen som gjør at jeg vurderer å gi meg, innrømmer han. (2)

Enken etter Atle Jebsen, en skipsreder fra Bergen, som ble drept på vei fra Bergen til Voss i 2009 ilag med to andre kollegaer. Hun prøver så godt hun kan å unngå å kjøre på E16 den dag idag. Hun er en av mange som mener at det snart burde skje utbedringer av veien, til NRK sier hun:

-Jeg synes det er utrolig at så mange liv har gått tapt, og at så lite har blitt gjort for å øke trafikksikkerheten på veien. Det burde blitt gjort noe for lenge siden, før antallet omkomne ble så høyt, sier hun. (3)

Spørsmålet som reiser seg etter så mange ulykker er, hva kan gjøres for å bedre forholdene? Det er liten tvil om at bilførere generelt må være mer aktive i å tolke situasjonen på veien. Standarden på E 16 er dårlig, så en holdningsendring er bare en av mange endringer som må skje her. Samferdselsministeren, Magnhild Meltveit Kleppa, har løyvet 21 millioner kroner til strakstiltak på E16. Noen av de tiltakene som skal gjennomføres er å hvitkalke tunneler, lage forbikjøringslommer, utbedre kruver og å ha aktive kampanjer langs veien [4]. Torgils Rogne sier som en kommentar til disse strakstiltakene, til tungt.no, at:

-De midlertidige løsningene kan fungere i en periode, men helt fornøyd kan vi ikke være før det bygges en ny trasé og det er nok langt frem i tid (2). 

Denne holdningen deles av flere, brannsjefen på Voss, David Skjerven, sier også at veien må bygges om, til NRK sier han:

Ting er heldigvis litt bedre nå. Vøringsfossen, 1890.
– Jeg kunne tenkt meg en firefelts vei mellom Voss og Bergen. Vi har ikke råd til å miste flere, og den neste kommer helt garantert. Og det blir sikkert ikke lenge til (1).
På Voss er frykten for å kjøre på E16 reell. Strakstiltakene er bare en begynnelse og mer varige løsninger må belyses, noe også samferdselsministeren er enig i. Enn så lenge får de som ferdes langs E16 mellom Bergen og Voss ta til takke med de tiltakene som kommer og ferdes forsiktig. Med en sprengt godstrafikk mellom Norges to største byer og en utviklende hyttebygging på Voss vil det bare være et spørsmål om tid før neste ulykke skjer på  «dødens vei».

 

 

  1. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7879574
  2. http://www.tungt.no/transportmagasinet/article720752.ece
  3. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7878787
  4. http://www.avisa-hordaland.no/Trafikk/article5809701.ece

Legg igjen en kommentar